اهواز زیر باران بی مسئولیتی
اهواز زیر باران بی مسئولیتی
باید اشاره داشت که ادامه نابسامانی موجود در دفع آبهای سطحی معابر و خیابان ها بر پیکره ی عمران شهری آسیب های جدی وارد می سازد. نفوذ آب به زیرساخت ها علاوه بر فرسوده ساختن آسفالت و آب شستگی خیابان ها، امکان نشست های سطحی را هم افزایش می دهد.

عصراولین ها//ایمان کاهکش: در روزهایی که اهواز زیر دود آلاینده ها خفه میشد یک باران همه چیز را به فراموشی سپرد. تنها با چند ساعت بارندگی اکثر مناطق اهواز با مشکل آب گرفتگی مواجه شد تا کسی دیگر از شدت آلاینده ها و وضعیت قرمز هوای اهواز سخنی به میان نیاورد. آن هم در حالی که طبق گزارش هواشناسی میزان بارش روز پنجشنبه در اهواز ۲۴ میلیمتر بود و علیرغم پیش بینی ها برای بارندگی روز جمعه، اهواز آدینه ای آفتابی را پشت سر گذاشت. معابر و کوچه های بسیاری محلات قابل تردد نبود و حتی آرامستان نیز از خطر آب گرفتگی در امان نماند…

خاطرمان نرفته که تا سال ۱۴۰۰ تقریبا در اکثر بارندگی ها اهواز (بویژه پاییز ۹۸) با آب گرفتگی مواجه می‌شد. پس از آن طبق گفته شهردار طرح جامع جمع آوری آب‌های سطحی اهواز برای دوره ۵ ساله طراحی گردید و ردیف بودجه نیز برای این موضوع در قانون بودجه ایجاد شد. اما در اولین بارش پاییزی امسال دستاورد آن همه برنامه و تأمین اعتبار برای اهواز تقریبا «هیچ» بوده و میزان نارضایتی شهروندان از دستگاههای مربوطه به اوج خود رسید.
از طرفی اجرای طرح شبکه جمع آوری فاضلاب و دفع آب های سطحی از طریق شرکت آبفا و شهرداری در سال های گذشته معابر شهری و خیابان ها را با چالش بزرگی همراه ساخت. این موضوع در تردد خودروها و بروز نقص فنی، ایجاد آلودگی و دیگر مشکلات هم تاثیر داشته و پای لنگ نظارت در این پروژه ها باعث شد تا آن چنان نتیجه بخش نباشد.

باید اشاره داشت که ادامه نابسامانی موجود در دفع آبهای سطحی معابر و خیابان ها بر پیکره ی عمران شهری آسیب های جدی وارد می سازد. نفوذ آب به زیرساخت ها علاوه بر فرسوده ساختن آسفالت و آب شستگی خیابان ها، امکان نشست های سطحی را هم افزایش می دهد. هرچند برنامه ی هرسال کارگروه مقابله با بحران نیز تنها به اعلام هشدار جهت آمادگی دستگاههای خدمت رسان برای اقدامات لحظه ای و اضطراری معدود می شود و از چشم انداز بلندمدت خبری نیست. این موضوع باعث شده تا مدیریت آب های سطحی معابر و کنترل مخاطرات احتمالی سیلاب ها، ایمن سازی نقاط مخاطره آمیز و سهولت دسترسی شهروندان به مراکز و نقاط مورد نظر برای انجام امورات روزمره در حد اقدامات لحظه ای برنامه ریزی شود.
با نگاهی دیگرگونه به بحران آب گرفتگی معابر در اهواز و تهدیدات موجود در این زمینه می توان فرصت طلایی ایجاد نمود تا با مدیریت صحیح آب های سطحی از تصفیه و بازچرخانی آن در فضای سبز شهری و سایر امور عمرانی بهره برد. موضوعی که نباید از آن به سادگی عبور کرد و نگاه هنرمندانه ی مجموعه شهرداری بهمراه آبفا می تواند دغدغه ی شهروندان اهوازی پس از بارندگی را به بهترین شکل ممکن برطرف نماید.