تبلیغات انتخاباتی زودهنگام در خوزستان پیگرد قضایی دارد
تبلیغات انتخاباتی زودهنگام در خوزستان پیگرد قضایی دارد

عصر اولین ها// دبیر ستاد پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی دادگستری خوزستان گفت:هرگونه تبلیغات زودهنگام سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در خوزستان پیگرد قانونی درپی خواهد داشت. حجت‌الاسلام عبدالحمید امانت بهبهانی در نخستین نشست کارگروه رسانه و کمیته پیشگیری از جرایم و تخلفات فضای مجازی ستاد […]

عصر اولین ها// دبیر ستاد پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی دادگستری خوزستان گفت:هرگونه تبلیغات زودهنگام سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در خوزستان پیگرد قانونی درپی خواهد داشت.

حجت‌الاسلام عبدالحمید امانت بهبهانی در نخستین نشست کارگروه رسانه و کمیته پیشگیری از جرایم و تخلفات فضای مجازی ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی استان خوزستان در مجتمع قضایی شهید باهنر اهواز بیان کرد: هواداران داوطلبان شرکت در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در خوزستان آگاه باشند که هرگونه تبلیغات پیش از موعد مقرر قانونی خلاف است و این قانون شکنی از سوی مراجع مربوطه مورد پیگیری و رصد قرار می‌گیرد.

وی ادامه‌داد: چنین افرادی که از رویه‌های قانونی تکمین نمی‌کنند به طور قطع نمی‌توانند نمایندگان و اشخاص مورد اعتمادی برای مردم باشد.

دبیر ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی استان خوزستان هدف از تشکیل این ستاد در دادگستری استان خوزستان را کاهش پرونده‌های قضایی با چنین موضوعی دانست و افزود: انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران عظمت و اهمیت ویژه‌ای دارد و به همین دلیل نباید اجازه داد تا افراد سودجو، تلاش‌ صورت گرفته برای برگزاری این رویداد مهم نظام را خدشه دار کنند.

حجت الاسلام امانت بهبهانی ادامه داد:حضور حداکثری در انتخابات خواست رهبر معظم انقلاب است و این رویداد تبلور دموکراسی دینی جمهوری اسلامی در جهان محسوب می‌شود.

وی انتخابات را تبلور حضور مردم همیشه در صحنه ایران اسلامی در مقابل دشمنان نظام و کشور بیان کرد و گفت: دموکراسی دینی همواره جزو اهداف عالی امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب بوده و عوامل اجرایی، نظارت و حفاظت از انتخابات تلاش دارند که به تحقق هرچه بهتر این چشم انداز روشن نظام جمهوری اسلامی کمک کنند.

ضرورت ارتقای آگاهی حقوقی در خوزستان

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خوزستان در بخش دیگری از این نشست به موضوع ضعف آگاهی‌ حقوقی در میان جامعه اشاره‌ کرد و گفت: تعداد بالای زندانیان و پرونده‌های قضایی نشان دهنده ضعف این آگاهی‌ها است؛ بنابراین باید با همکاری اصحاب رسانه نسبت به ارتقای اطلاعات حقوقی شهروندان تلاش بیشتری صورت گیرد.

وی افزود:در سال‌های گذشته با همکاری و تعامل بین دادگستری استان و اصحاب رسانه در این مسیر گام‌های موثری برداشته شده اما نیاز است روند موجود شتاب بیشتری پیدا کند.

وی ادامه داد: این تلاش‌ها باید بیش از گذشته در حوزه‌های مختلف به ویژه انتخابات پیشرو مورد توجه قرار گیرد.

دبیر ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی دادگستری استان خوزستان گفت: انتخابات مساله مهمی برای جمهوری اسلامی است و با وجود امیدآفرینی‌ مسوولان نظام و شخص رهبر معظم انقلاب، اما دشمنان به دنبال ایجاد نارضایتی از جنس‌های مختلفی هستند تا مردم را دلسرد کنند.

حجت الاسلام امانت بهبهانی ادامه داد: در این راستا از اصحاب رسانه درخواست می‌شود تا با همکاری و تعاملی که صورت می‌گیرد نسبت به تشویق مردم برای حضور آنها در پای صندوق‌های رای تلاش کنند و با تولیدات محتوایی مناسب، بدخواهی دشمنان با ملت ایران را برای مردم تشریح کنند.

مردم تخلفات انتخاباتی را به دادگستری اطلاع دهند

حجت الاسلام امانت بهبهانی همچنین به اختصاص شماره پیامکی ۲۰۰۰۹۵۵۲ به منظور دریافت گزارشات مردمی از تخلفات انتخاباتی خبر داد و گفت: از شهروندان خواسته می‌شود تا هرگونه تخلف و سوء استفاده‌ احتمالی که در جریان برگزاری انتخابات صورت می‌گیرد را به دادگستری استان خوزستان اطلاع دهند.

وی بیان‌ کرد: در آینده نزدیک مرکز رصد و پایش تخلفات انتخاباتی ستاد پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی دادگستری استان خوزستان راه‌اندازی خواهد شد تا گزارش‌های مردمی با دقت مورد بررسی قرار گیرند.

دبیر ستاد پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی دادگستری استان خوزستان ادامه داد: برابر بخشنامه رییس قوه قضاییه در بهمن پارسال ، دادسراها و دادگستری‌های سراسر استان خوزستان شعبات ویژه رسیدگی به جرایم انتخاباتی را تشکیل و راه‌اندازی کرده‌اند.

در متن بخشنامه حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی خطاب به مراجع قضایی سراسر کشور آمده است: با توجه به نتایج موثر علمکرد ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی در دوره‌های گذشته و نظر به برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان دوره‌ای مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی و در اجرای قوانین و مقررات مربوط، از جمله ماده ۳۴ قانون انتخابات ریاست جمهوری با اصلاحات و الحاقات بعدی و تبصره ۲ آن و ماده ۶۷ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب ۱۳۷۸ با اصلاحات و الحاقات بعدی، مبنی بر ایجاد تشکیلات قضایی در هر شهرستان یا بخش و مواد ۲۴، ۳۳، ۳۸، ۶۸، ۶۹، ۷۰، ۷۱، ۷۳ و تبصره ۲ ماده ۳۸ قانون انتخابات ریاست جمهوری، مواد ۵۵، ۵۷، ۵۸، ۵۹، ۶۱، ۶۵ و ۶۶ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و همچنین مواد ۳۹ و ۶۷ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و به منظور پیشگیری از وقوع جرم در محدوه قوانین و مقررات در سه مرحله قبل، حین و پس از برگزاری انتخابات، ضروری است ضمن تشکیل هر چه سریعتر ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی در مرکز و شهرستان‌های سراسر کشور به شرح زیر، با هماهنگی و برنامه ریزی مناسب، منسجم و اثر بخش نسبت به پیشگیری از جرایم انتخاباتی اقدام و با قید تسریع برخورد قانونی به عمل آید.

  • منبع خبر : ایرنا