حاشیه های جلسه جنجالی شورای شهر مسجدسلیمان
حاشیه های جلسه جنجالی شورای شهر مسجدسلیمان

شهر اولین ها//جلسه طرح سوال اعضای شورای شهر مسجدسلیمان از شهردارشب گذشته با حضور ده نفر از اعضای شورای شهر و خلیل حیدری شهردار مسجدسلیمان برگزارشد. به گزارش شهر اولین ها ،جلسه طرح سوال اعضای شورای شهر مسجدسلیمان از شهردارشب گذشته با حضور ده نفر از اعضای شورای شهر  و خلیل حیدری شهردار مسجدسلیمان برگزارشد. […]

شهر اولین ها//جلسه طرح سوال اعضای شورای شهر مسجدسلیمان از شهردارشب گذشته با حضور ده نفر از اعضای شورای شهر و خلیل حیدری شهردار مسجدسلیمان برگزارشد.

به گزارش شهر اولین ها ،جلسه طرح سوال اعضای شورای شهر مسجدسلیمان از شهردارشب گذشته با حضور ده نفر از اعضای شورای شهر  و خلیل حیدری شهردار مسجدسلیمان برگزارشد.

عبدالله قاسمی رئیس و سخنگوی شورای شهر مسجدسلیمان در ابتدای این جلسه اظهار داشت : این جلسه برای بررسی استیضاح شهردار  و شنیدن پاسخ های شهردار مسجدسلیمان به سوالات مطرح شده است و امیدواریم هرآنچه که خیر و خواست خداوند است محقق شود.

وی افزود : هدف از علنی برگزار کردن این جلسه این است تا از نیات درونی و انگیزه ما  از طرح سوال با خبر شوید و بدانید که هدف شخصی نداریم و فقط بدلیل دغدغه مسائل شهری  و اتفاقاتی است که درون شهرداری رخ داده است. اجازه می دهیم اقای حیدری پاسخ های خود را ارائه کنند و سپس جلسه رای گیری بدون حضور خبرنگاران برگزار خواهد شد.

موضوع طرح سوال از شهردار مسجدسلیمان توسط چهار تن از اعضای شورای شهر مسجدسلیمان که عبارتند از عبدالله قاسمی,کورش حاجت پور,حسن کاظمی نیا و سیامک حاتمی مطرح شده بود.

تعداد ۱۶سوال  در این طرح سوال از شهردار مسجدسلیمان  مطرح شده بود که شهردار مسجدسلیمان تمامی این سوالات را به صورت کتبی پاسخ داده و ابتدای جلسه یک نسخه از پرسش ها و پاسخ های خود را در اختیار مردم و خبرنگاران قرار داد.

خلیل حیدری شهردار مسجدسلیمان در این جلسه گفت : طرح سوال از شهردار از سوی شورا از وظایف قانونی شورا است و شهردار هم موظف به پاسخ گوئی به این سوالات است.

وی افزود : بنده در این مدت حدود یک سال و نیم که شهردار مسجدسلیمان هستم سعی کردم تا خودم و همکارانم با تمام توان خدمات در خور شان مردم را ارائه دهیم. با توجه به مشکلات مسجدسلیمان که شهر هزار مشکل است اگر همدلی و تعامل نداشته باشیم خدمت رسانی به مردم غیر ممکن است.

عبدالله قاسمی در خصوص اینکه برخی مناقصات شهرداری به صورت صوری برگزار شده است گفت : قرار بر این بود تا یک نفر از سوی شورا به همراه نماینده شهرداری مناقصات را به استانداری ببرند تا در آنجا بررسی شوند اما وقتی نماینده شورا را برای این کار فرستادیم اقای شهردار گفتند که کار من قانونی بوده و هر کار می خواهید بکنید.

خلیل حیدری شهردار در پاسخ به این موضوع گفت : اعضای شورا نسبت به نحوه برگزاری مناقصات معترض بودند و من معتقد بودم قانونی است اما پذیرفتم که اقای حاجت پور به عنوان نماینده شورا به همراه همکاران من به استانداری بروند اما ما هنوز در جلسه حضور داشتیم که به بنده توهین و پرخاش کردند و من هم به همین دلیل به همراه نماینده شورا به استانداری نرفتم.

حیدری در پاسخ به سوال مطرح شده در خصوص اینکه چرا علیرغم نامه مدیرکل امور شهر و شوراهای استانداری خوزستان این همه نیرو استخدام کرده اید افزود: در زمان شروع کار بنده شهرداری مسجدسلیمان ۴۸۲نفر نیرو داشت و در حال حاظر این افراد ۴۷۵نفر شده اند و تمامی استخدامی ها با مجوز شورا انجام شده است.

عبدالله قاسمی ریاست شورای شهر گفت : روزانه چندین نفر از طرف من برای استخدام در شهرداری نامه می گیرند و من قید می کنم که وفق مقررات استانداری عمل شود اما گویا این تبدیل به یک روال در شهرداری شده که افرادی را که می خواهید استخدام کنید به صورت گزینشی انتخاب و استخدام می کنید. اگر قرار است استخدامی صورت بگیرد باید اطلاعیه در شهر زده شود و با برگزاری آزمون استخدامی افرادی که توانایی علمی دارند استخدام شوند.

حیدری شهردار مسجدسلیمان در رابطه با اینکه چرا تاکنون صدها میلیون خسارت وارده به شهرداری در قرار داد جایگاه cng پیگیری نشده است اظهار داشت : این جایگاه به صورت اجاره ای در اختیار پیمانکار بوده که ۵۰۰میلیون تومان بدهی به شرکت گاز دارد و پیمانکار در سال۹۲ جایگاه را رها کرده و رفته است  اما با پیگری هایی که از مراجع قضائی انجام دادیم حکم برای حساب های شرکت پیمانکار گرفته شد اما حسابهای وی موجودی نداشتند.

شهردار مسجدسلیمان پیرامون موضوع عدم رعایت حقوق شهرداری (ماده ۱۰۱ قانون شهرداری) در خصوص زمین روبروی ترمینال ولی عصر(عج)  که کاربری کارگاهی داشته و مغایر با طرح های تفکیکی بوده و کارکنان شهرداری ملک فوق را بدون رعایت کاربری مربوطه تفکیک کرده اند گفت : این زمین در دوره شهردار قبلی  در ۱۷ قطعه بدون کاربری تفکیک شده  که باید حق السهم شهرداری را قبل از تفکیک وصول می کردند لذا در سال ۹۳ مالک متقاضی اخذ پروانه ساخت بود که ما از صدور پروانه جلوگیری کردیم و جهت اعمال ماده صد و یک قانون شهرداری و بررسی تفکیک جهت تعقیب عوامل متخلف به سازمان بازرسی استان ارسال گردیده است.

عبد الله قاسمی سخنگوی شورای شهر مسجدسلیمان در ادامه این جلسه موضوع خرید خودروی شهردار را مطرح کرد و گفت : اقای شهردار خودرویی را از شهرستان بهبهان خریداری کردند که فاقد فاکتور ,استعلام وسند است. این خودرو که با قیمت ۴۹میلیون و پانصد هزار تومان خریداری شده است بر اساس استعلام ما از ایران خودرو در همان زمانی که خریداری شده ۳۲میلیون تومان قیمت داشته است.

وی گفت : خرید زیر قیمت ۵۰ میلیون تومان نیاز به مجوز از شورا ندارد و بنابراین قیمت این خودرو ۴۹میلیون و پانصد هزار تومان اعلام شده تا نیاز به مجوز شورا و برگزاری مناقصه نداشته باشد.

شهردار مسجدسلیمان در این خصوص گفت : اسناد این خودرو موجود است و این ماشین که شما استعلام کردید مشخصات خودروی که بنده خریداری کرده ام را ندارد.

عبدالله قاسمی ادامه داد : شرکت پدیده شهاب شهرداری مسجدسلیمان را محکوم به پرداخت یک میلیارد و ۶۸میلیون تومان کرده است و این مبلغ هم وصول شده در حالی که ما می توانستیم با مبلغ کمتری رضایت این شرکت را بگیریم و بدهی را پرداخت کنیم. این شرکت در مناقصه بدون ضمانت نامه شرکت داده شده است.

شهردار مسجدسلیمان در پاسخ به این موضوع گفت : این شرکت حدود یک میلیارد از شهرداری مطالبه داشته  که مربوط به ادوار گذشته است  و اگر پولی هم به این شرکت داده شده به استناد رای دادگستری بوده است که طی چند فقره چک قرار شد این بدهی پرداخت شود که مصادف با برگزاری مناقصه شد و  طبق گزارش امور مالی مبلغی به عنوان ضمانت از حساب این شرکت بلوکه شده و حضور  این شرکت در مناقصه بلامانع است.

کورش حاجت پور عضو شورای شهر صحبت های خود را با انتقاد از شهردار آغاز کرد و گفت : مسجدسلیمان نیاز به یک شهردار توانمند و با انگیزه دارد.آقای حیدری ۳سال از موعد بازنشستگی شان گذشته است.

وی افزود :نباید همه انتظارات از شورا باشد.شهرداری چقدر بودجه جاری برای شهرداری گرفته است؟ شهردار باید مشکلات شهر را بشناسد.

حسن کاظمی نیا دیگر عضو شورا اظهار داشت : ای کاش ما نگهبان درب شهرداری را به عنوان شهردار انتخاب می کردیم چرا که شهر و مشکلات شهر را می شناسد. زمان انتخاب اقای حیدری ما حدود ۳۰نفر را به شورا دعوت کردیم و از آنها مصاحبه گرفتیم تنها کسی که یک کلمه به عنوان برنامه همراه خود به شورا نیاورده بود اقای حیدری بود.

کاظمی نیا در خصوص علت انتخاب شهردار فعلی گفت : چند روز به پایان مهلت شورا برای انتخاب شهردار مانده بود و شورای تامین شهرستان از بنده به عنوان رئیس وقت  شورا علت اینکه چرا پس از حدود ۸۰ روز که از عزل شهردار قبلی می گذرد همچنان شهردار  جدید انتخاب نشده است را پرسیدند .

وی گفت : . به افراد توانمندتری برای شهردار شدن در مسجدسلیمان پیشنها دادیم اما گفتند که حاضر نیستند به مسجدسلیمان بیایند.

حسن کاظمی نیا گفت :چنانچه یک یا چند نفر از اعضای شورا به عملکرد شهردار اعتراض داشته باشند ابتدا توسط رئیس شورا موارد را به شهردار تذکر خواهند داد و در صورت عدم رعایت مفاد مورد نظر تذکر موضوع به صورت سوال مطرح می شود و حداکثر در مدت ده روز پس از ابلاغ به شهردار وی موظف به حضور در جلسه شورا و پاسخ به سوالات است.

وی ادامه داد : اگر پاسخ ها قانع کننده نباشد طی جلسه دیگری موضوع مجددا به صورت استیضاح مطرح می شود و باید حداقل به امضای یک سوم اعضای شورا برسد. فاصله بین ابلاغ استیضاح تا تشکیل جلسه حداکثر ۱۰روز است و شورا پس از طرح سوال از شهردار رای موافق یا مخالف خواهد داد و در پایان این جلسه موضوع قانع شدن یا شدن اعضا شورا به شهردار ارائه خواهد شد.

محمدرضا زمانپور دیگر عضو شورای شهر مسجد سلیمان گفت : اگر به شهردار انتقادی وارد است این انتقاد  به اعضای شورا هم وارد است چون اعضای شورا شهردار را انتخاب کرده اند.

وی افزود : فرصت ده روزه از زمانی که سوال به شهردار  ابلاغ  می شود شروع شده و اگر در این جلسه به نتیجه نرسیم باید همین الان رای گیری انجام شود.

وی ادامه داد : من فکر می کنم منافع مردم به خطر افتاده است. چرا باید جلساتی که برای بررسی و امضا  لوایح برگزار می شد  معطل مانده است. ما دو روز پیش جلسه ای در شورا برگزار کردیم که عنوان جلسه طرح سوال و استیضاح شهردار بود. تعرفه رای آن جلسه  که قرار بود رای گیری انجام شود هنوز همراه من هست اما وقتی برخی اعضا متوجه شدند که شهردار ابقا می شود و به استناد گفته یکی از اعضای شورا  ۷تعرفه رای خوانده شد بعد از چندین ساعت تنفس ما نفهمیدیم که چه شد و اعضا یکی یکی شورا را ترک کردند و ما هم گفتیم پس شهردار ابقا شده است.

محمد رضا زمانپور  گفت :  بابت این حقایقی که مطرح کردم ممکن است از من گلایه شود اما اگر هدفمان  مردم است هرچه زودتر تکلیف شهردار را مشخص کنید.رای گیری دو روز پیش ناتمام ماند و الان هم مهلت قانونی رای گیری تمام شده است.

رضا کریمی که بشدت از این اظهارات محمد رضا زمانپور عصبانی شده بود گفت : این برداشت ذهنی شماست.چه کسی به سایت ها اطلاع داد که ۷  رای به ابقا شهردار داده شده ؟ من از کسی که چنین خبری را اعلام کرده شکایت خواهم کرد. رضا کریمی برگه رای خود را که سفید بود به همه نشان داد و گفت :اقای زمانپور شما دارید تهمت می زنید. از کجا می دانید  ۷رای نوشته شده بود؟ به من بگوئید شما به استناد حرف کدام عضو شورا حرف می زنید؟ من هم استناد دارم که شما به همراه یکی از اعضای شورا   در جایی گفتید ریاست شورا را به من بدهید و شهردار را هم خودم انتخاب کنم.

رضا کریمی اظهار داشت : آقای زمانپور شما نباید شرط بزارید که اگر شهردار بعدی باب میل من نباشد رای به استیضاح نمی دهم شما که ما را در جلسات مخفی تان دعوت نمی کنید.

عبدالله قاسمی ریاست شورا در ادامه این جلسه گفت :۴نفری که ما روی رای شان برای برکناری شهردار حساب کرده بودیم  گفتند که اگر قرار است این شهردار برکنار شود باید هیئت رئیسه شورا از ما انتخاب شود تا ما هم رای به استیضاح شهردار دهیم. خب اگر شهردار خوب است پس باید بماند اگر هم بد است بدون هیچ انگیزه شخصی باید برود.

قاسمی خطاب به محمد رضا زمانپور ادامه داد : هرکس که به عنوان عضو شورا در جلسات حضور دارد وقتی امضای یک لایحه به حدنصاب ۸ رای رسید  باید به عنوان موافق  و یا مخالف امضا کند. چرا شما لوایح را امضا نمی کنید؟ آیا این تخلف نیست؟

عبد الله قاسمی گفت  : در حال حاضر برخی از  همین اعضا ۳ گزینه را معرفی کردند  و گفته اند که اگر شهردار بعدی یکی از این گزینه ها باشد ما رای به استیضاح شهردار فعلی می دهیم.

محمد رضا زمانپور اظهار داشت : تعدادی از اعضای شورا در ابتدای شروع به کار این دوره شورای شهر نزد امام جمعه محترم رفتند و گفتند که ما یک گروه ۷ نفره ایم که تصمیم گیری می کنیم .

وی ادامه داد : اگر ما به هیئت رئیسه شورا توجه کنیم متوجه می شویم که همین اتفاق افتاده است.

محمد رضا زمانپور افزود :  به نظر من رفتن شهردار برابر است با ۶ماه بلاتکلیفی شهر بنابراین من از هر تلاشی برای ماندن شهردار استفاده می کنم.

رضا کریمی گفت : گروه هفت چه افرادی هستند؟ آقای زمانپور نام این افراد را  ببرید تا مردم بدانند. من شهامت داشتم و به این شهردار رای ندادم و در مصاحبه هم اعلام کردم ولی تا الان هم بیشترین همکاری را با اقای حیدری داشته ام.این گروه هفت نفره مد نظر شما هم به این شهردار رای نداده اند.

قاسمی سخنگوی شورای شهر گفت  : شرکت دنیا ساز  مطالباتی از شهرداری دارد و شهردار یک لایحه  مربوط به این موضوع  به مبلغ یک میلیارد و۶۳۰میلیون تومان به شورا فرستاد که اعضای شورا امضا کردند اما  اصل  این لایحه مفقود شده است.

وی ادامه داد : علیرغم اینکه خواستیم این مبلغ پرداخت نشود اما شهردار اعلام کردند که من پرداختش می کنم و هر کار می خواهید بکنید.

محمد رضا زمانپور گفت : این نامه را ۷ نفر امضا کردند وچرا امضای من به عنوان عضو شورا در این نامه نیست؟ پس گروه هفت هستید.

جمشید عزیزپور دیگر عضو شورا گفت :چرا قبل از اینکه رای گیری انجام نشده بود این موضوع را مطرح نکردید؟ درست همان موقعی که مشخص شد من رای به رفتن شهردار نمی دهم مطالبات این شرکت غیرقانونی شد؟ من نه به عنوان برادر بلکه از امشب  وکیل حقوقی این شرکت می شوم و شما اعلام کردید که مطالباتش اینقدر نیست و باید این موضوع را در دادگاه اعلام کنید. شما امشب به خانواده من دروغ ,تهمت و افترا زدید.

خلیل حیدری شهردار مسجدسلیمان گفت : دستور پرداخت این مطالبه توسط استاندار وقت آقای حجازی بوده اما به عناوینی پرداخت نشده است. به جز این مبلغ چند سند جاری دیگر هم از شهرداری طلب دارند.

محمد رضا زمانپور خاطر نشان کرد  : آقایان عبدالله قاسمی و کورش حاجت پور دو عضو شورا با من و آقای بارانی در بانک رایزنی کردند و پیشنهاد دادند که هر شهرداری شما بخواهید ما می آوریم. به ما گفتند  که ما دو نفر جذب کنیم و شما هم دو نفر از اعضا را جذب کنید  تا شهردار را برکنار کنیم و هر شهرداری را که شما بخواهید می آوریم.

وی ادامه داد :  :طبق قانون اگر امشب رای گیری نشود باید یک طرح سوال دیگر ارائه شود.

کورش حاجت پور گفت :آنچه باعث شده شهردار ما در این جلسه خوش شانس باشد همین اختلاف های اعضای شورا است. هیچکدام از ما نمی گوییم شهردار توانمند است و فقط درگیر اختلاف های شخصی خودمان هستیم.

عبدالله قاسمی با اشاره به باج خواهی برخی اعضای شورا  افزود : آقای حیدری شهردار مسجدسلیمان لایحه ای را به ما دادند که شهرداری یک خودروی استیجاری را از طریق مناقصه اجاره کند . چرا باید در لایحه ای که هنوز تصویب نشده و معلوم نیست چه کسانی باید در این مناقصه شرکت کنند  یکی از بستگان آقای محمد رضا زمانپور که یک کارمند بازنشسته است  بیاید و اجازه داده نشود یک جوان بیکار سرکار برود.

محمد رضا زمانپور اظهار داشت  : من اگر بخواهم نیرو بیاورم برای استخدام می آورم یا جایی می گذارم که ارزشی داشته باشد نه در تاکسیرانی با حقوق ماهیانه نهایت یک میلیون تومان.

عبد الله قاسمی گفت : خیلی از افرادی که الان استخدام شهرداری هستند بخش عمده ای شان راننده استیجاری بودند و بعدها با لابی بازی استخدام شدند.

سهراب یوسفی شیخ رباط نایب رئیس شورا گفت:  این بحث ها به نفع شهر نیست و بهتر است این جلسه ادامه نیابد.

در پایان این جلسه اعضایی که طرح سوال از شهردار را اعلام کرده بودند از پاسخ های شهردار  قانع نشدند ./آسماری