راه اندازی نخستین کتابخانه سیار خوزستان
راه اندازی نخستین کتابخانه سیار خوزستان
مدیر کل کتابخانه‌های عمومی : نخستین کتابخانه سیار خوزستان به منظور بهره‌مندی مناطق کم برخوردار از امکانات فرهنگی در روستای سویسه شهرستان کارون راه اندازی شد.

عباس حسین زاده با اشاره به این که راه اندازی کتابخانه سیار شهرستان کارون مناطق روستایی و محروم از خدمات کتابخانه را پوشش می‌دهد افزود: این کتابخانه به همت خیرین بنیاد علمی قلم چی و با اعتباری بالغ بر ۶ میلیارد ریال جهت تهیه خودرو و ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال درخصوص آماده سازی و تجهیزکتابخانه ازمحل اعتیارات استانی تملک سال ۱۴۰۱ هزینه شده است.

وی افزود: خدمات کتابخانه سیار پنج روستا شامل سویسه، مظفریه، قلعه چنان، درویشیه و غزاویه در شهرستان کارون را پوشش می‌دهدکه در هر روستا یک روز در هفته با استقرار خوردرو کتابخانه سیاربه ارایه خدمات می‌پردازد و با کتابخانه مادرنیز در ارتباط است.
حسین زاده ادامه داد: نیروی کتابدار ازخود شهرستان کارون تامین شد که علاوه بر خدمات کتابخانه‌ای در جهت توزیع عادلانه کتاب، فعالیت‌های فرهنگی در جهت ایجاد نشاط و برنامه‌های خلاق از جمله قصه گویی، برگزاری مسابقه نیز ازطریق کتابخانه سیارانجام می‌شود.
وی با اشاره به این که کتابخانه سیار کارون پنجاه و یکمین کتابخانه سیار نهاد کتابخانه‌های عمومی به شمار می‌رود ادامه داد: خودرو سیارکتابخانه به گونه‌ای طراحی شده است که مجهز به کتاب‌های کودکان و نوجوانان و بزرگسال است و می‌تواند نزدیک به ۵ هزار جلد کتاب را حمل کند.
مدیر کل کتابخانه‌های خوزستان با اشاره به دلایل راه اندازی کتابخانه سیار بیان کرد: برای ساخت کتابخانه، شاخص‌های جمعیت مد نظر است وازاین نظر روستا‌های بالای ۲ هزار نفر می‌توانند کاندید باشند، همچنین نداشتن اعتبار مناسب جهت ساخت کتابخانه نیزاز جمله دلایلی است که راه‌اندازی این سبک کتابخانه‌ها که کم هزینه ترهستند و تعداد جمعیت و روستا‌های بیشتری را پوشش می‌دهند در اولویت است.
وی راه اندازی پیشخوان کتابخانه درمکان‌های فاقد کتابخانه و توزیع عادلانه کتاب را ضروری عنوان کردو افزود: دراین راستا نیز دومین پیشخوان کتابخانه‌ای استان خوزستان، همزمان با هفته دولت در شهرک شهید اسدپور شهرستان اندیکا افتتاح شد که از این جهت نیز با توجه به هزینه بالای احداث ساختمان کتابخانه، راه‌اندازی پیشخوان کتابخانه‌ای طرحی جدی از برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی است که برای مناطق محروم به ارایه خدمات متنوع فرهنگی می‌پردازد.
اکنون ۲۲۰ کتابخانه عمومی در سطح استان خوزستان فعال است که از این تعداد، ۱۸۱ کتابخانه نهادی، ۳۸ کتابخانه مشارکتی و یک کتابخانه مستقل است.

  • منبع خبر : صدا و سیما