روند لاک پشتی پروژه های فاضلاب سوهان روح شهروندان
روند لاک پشتی پروژه های فاضلاب سوهان روح شهروندان
وضعیت نابسامان خیابان های برخی محلات اهواز نیازمند رسیدگی ویژه است و روند عملیات اجرایی پروژه های فاضلاب شهری با برنامه زمان بندی از پیش تعیین شده مطابقت داده شده و دلایل تأخیرات احتمالی مشخص شوند. بدون شک انجام این فرآیند می تواند تحلیل جامعی از کُندی پیشرفت پروژه ها ارائه نماید تا ضمن رفع موانع پیش رو و تسریع در عملیات اجرایی، پروژه تکمیل و بهره برداری برسد.

عصر اولین ها// جمع آوری و انتقال شبکه فاضلاب و آبهای سطحی، یکی از اصول مهم زندگی شهری می باشد که همواره دغدغه اصلی شهروندان و مسئولین بوده است. بدیهی ست که در اجرای پروژه های فاضلاب شهری عنصر زمان از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. از طرفی پروژه اجرای شبکه های جمع آوری و انتقال فاضلاب استان خوزستان که بیش از یک دهه آغاز گردیده در بسیاری از مناطق مطابق با برنامه زمان بندی تعیین شده پیش نرفته است و این موضوع موجب نارضایتی ساکنین محدوده اجرای پروژه ها شده است. بخشی از طولانی شدن فرآیند اجرا به ساخت و جانمایی منهول های استفاده شده در جریان پروژه بر می گردد و این در حالی است که عمده منهول های اجرا شده در مناطق مختلف استان بتنی می باشند. از این رو می توان با مصالح جایگزین از جمله منهول های پلی اتیلن، روند اجرایی پروژه را سرعت بخشید.

علاوه بر این طی سال های گذشته تهدیدات جانی عابرین بویژه کودکان یکی از مهم ترین موضوعات حول محور فاضلاب در اهواز بوده است. همچنین ایجاد ترافیک عبوری خیابان ها و طولانی شدن زمان سفر درون شهری برای شهروندان ضمن افزایش مصرف سوخت و آلاینده های حاصل از تردد خودروها، میزان تصادفات و استهلاک خودرو را نیز تحت الشعاع قرار داده تا احتمال بروز درگیری رانندگان را نیز در پی داشته باشد. از این رو زمانبرتر شدن پروژه های شبکه فاضلاب شهری تبعات اقتصادی، اجتماعی و … خاصی را در پی خواهد داشت و این موضوع نیازمند بازنگری و آسیب شناسی از سوی کارفرمایان و متولیان امر می باشد. اگر چه موضوع تأمین اعتبار و منابع مالی همواره یکی از شاخص ترین دلایل طولانی شدن زمان اجرای پروژه است که از سوی کارفرمایان مطرح می شود اما علل دیگری نیز در بروز این تأخیرات دخیل هستند.

جعفری مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور بهار امسال در جریان سفر به خوزستان گفت: از آنجا که موضوع فاضلاب اهواز به معضلی تاریخی تبدیل شده بود، در تلاشیم تا در کوتاه‌ترین مدت، طرح ساماندهی فاضلاب این شهر پایان‌ پذیرد و به‌ منظور جلوگیری از تکرار حوادثی از جمله سانحه جان باختن کودک، تمهیدات دقیق‌تر و کارآمدتری برای نظارت بیش‌تر بر رعایت موارد و اصول ایمنی پروژه‌ها اجرا خواهد شد. وی افزود: با تأکید ریاست جمهور باید تا پایان ۱۴۰۳ طرح جامع فاضلاب اهواز اتمام یابد تا حوادث این‌چنینی را شاهد نباشیم.

با تمام این تفاسیر وضعیت نابسامان خیابان های برخی محلات اهواز نیازمند رسیدگی ویژه است و روند عملیات اجرایی پروژه های فاضلاب شهری با برنامه زمان بندی از پیش تعیین شده مطابقت داده شده و دلایل تأخیرات احتمالی مشخص شوند. بدون شک انجام این فرآیند می تواند تحلیل جامعی از کُندی پیشرفت پروژه ها ارائه نماید تا ضمن رفع موانع پیش رو و تسریع در عملیات اجرایی، پروژه تکمیل و بهره برداری برسد.