سایه شعارهای فانتزی بر گردشگری و اکوتوریسم در مسجدسلیمان
سایه شعارهای فانتزی بر گردشگری و اکوتوریسم در مسجدسلیمان

عصر اولین ها// گردشگری و اکوتوریسم از جمله حوزه های رونق بخش هر منطقه به شمار می رود که احیاء ظرفیت های موجود می تواند زمینه ساز توسعه پایدار گردد. در مسجدسلیمان اما علیرغم برخورداری از پتانسیل های ارزشمند گردشگری طی دهه های اخیر این موضوع مورد غفلت واقع شده و مشخص نیست که رویکرد […]

عصر اولین ها// گردشگری و اکوتوریسم از جمله حوزه های رونق بخش هر منطقه به شمار می رود که احیاء ظرفیت های موجود می تواند زمینه ساز توسعه پایدار گردد. در مسجدسلیمان اما علیرغم برخورداری از پتانسیل های ارزشمند گردشگری طی دهه های اخیر این موضوع مورد غفلت واقع شده و مشخص نیست که رویکرد مسئولین در این خصوص و بهره مندی از این فرصت تا چه اندازه اثربخش خواهد بود.

به گزارش عصر اولین ها، علیرغم آن که انتظار می رفت توسعه رونق گردشگری در مسجدسلیمان موجب شود تا این صنعت پردرآمد و اشتغال زا گره بسیاری از مشکلات شهرستان را بگشاید اما همچنان این اولویت مهم به یک رویا برای اهالی شهر اولین ها تبدیل شده است. از خبر پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی عملیات اجرایی پارک موزه بیش از دو سال می گذرد و علیرغم پیش بینی ها مبنی بر افتتاح این پروژه در خاتمه سال ۹۷ همچنان از بهره برداری آن خبری در دست نیست. از طرفی باید گفت با تکمیل و راه‌اندازی مراکز گردشگری و موزه‌ها در سطح ملی و بین المللی می‌توانیم شاهد حضور گردشگران، متخصصان، پژوهشگران وعلاقه‌مندان داخلی و خارجی در این شهرستان باشیم تا ضمن توسعه فضاهای جذب توریسم حتی الامکان زمینه رشد و توسعه اقتصادی، اشتغالزایی و … فراهم شود و با راه‌اندازی این مجموعه با توجه به نیاز به ارائه خدمات رفاهی- سکونتی جهت بازدیدکنندگان در سطح شهرستان، بتوان زمینه ایجاد مشاغل جانبی جدید و رونق اقتصادی و اشتغالزایی را فراهم کرد.

مرکز گردشگری چم آسیاب نیز از دیگر پروژه های مهم شهرستان به شمار می رود که ظرفیت لازم برای تبدیل شدن به پروژه بزرگ گردشگری منطقه را داراست. با این حال عدم توجه مسئولین به این مقوله و مورد غفلت واقع شدن مقوله اکوتوریسم و گردشگری موجب شده تا کتون اقدامی در زمینه صورت نپذیرد. هر چند میزان گردشگران از اماکن تاریخی و گردشگری مسجدسلیمان نکته جالب توجه و مهمی است که مادامی تأثیرگذار و قابل قوبل خواهد بود که در نهایت به اشتغالزایی، درآمدزایی و توسعه پایدار منطقه منجر شود. یقیناً ۱۵۰۰۰ گردشگری داخلی و خارجی که سال های اخیر توسط برخی مسئولین مسجدسلیمان مورد اشاره قرار گرفته تعداد اندک و غیرقابل ذکری نیست که بتوان به سادگی از آن گذشت. این مهم در صورت توجه مسئولین ذیربط و ساماندهی بهتر گردشگران به اهداف بلندمدت و وعده های مسئولین شهرستان در خصوص حل مشکلات عدیده مسجدسلیمان بویژه در حوزه اشتغال جامه عمل بپوشاند.

از سویی دیگر چندی قبل رییس جدید اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان معرفی شده و انتظار می رود تا ضمن تدوین برنامه های تخصصی و کارشناسی شده مسجدسلیمان به یکی از شهرهای مقصد گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شود و با شرایط بهتری از آنان میزبانی شود. نماینده مردم شهرستان نیز با رایزنی و پیگیری ها از طریق وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و همچنین اداره کل می تواند برنامه های ویژه ای را برای احیای صنعت گردشگری در مسجدسلیمان محقق نماید. از اینرو امیدواریم تا نگاه ویژه مسئولین به آنچه گفته شد در نهایت ضمن افزایش تعداد گردشگران، درآمدزایی و ایجاد اشتغال ، به شناسایی جاذبه های گردشگری شهر اولین ها به سراسر ایران و خاورمیانه کمک شایانی نماید.