شورای شهر ششم و لزوم تغییر مبلمان شهری از خودرو محوری به زیست محوری
شورای شهر ششم و لزوم تغییر مبلمان شهری از خودرو محوری به زیست محوری

عصر اولین ها// امروز حرکت به سمت شهرهای انسان‌محور یک تمنای جهانی است؛ اما سؤال مهم اینجاست که نوجوانان ما به‌عنوان نسل آینده‌ای که شهرهای مان به دست آن‌ها دگردیسی پیدا می‌کند چه تصوری از شهر انسان‌محور دارند؟ منتخبین مردم در شورای شهر باید متفکرانه به این سوال جواب بدهند شورای جدید برای داشتن شهر […]

عصر اولین ها// امروز حرکت به سمت شهرهای انسان‌محور یک تمنای جهانی است؛ اما سؤال مهم اینجاست که نوجوانان ما به‌عنوان نسل آینده‌ای که شهرهای مان به دست آن‌ها دگردیسی پیدا می‌کند چه تصوری از شهر انسان‌محور دارند؟ منتخبین مردم در شورای شهر باید متفکرانه به این سوال جواب بدهند شورای جدید برای داشتن شهر سبز به دور از آلایندگی ها و آلودگی ها باید به کنشگران مروج دوچرخه‌سواری بپیوندند شورای نو باید جسارت برای تغییر مبلمان شهری را داشته تا شاهد رونمایی از دوچرخه های دنده ای اشتراکی و دوچرخه های برقی باشیم.
شوراهای منتخب باید شهامت، جسارت و هوشمندی لازم را داشته باشند تا پرچم تغییر مبلمان شهری را از خودرو محوری به زیست محوری به اهتزار در بیاورد.
شوراییان باید جریان سازی را از شهرداری آغاز کنند تا این امر به وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، دانشگاه ها و وزارت بهداشت هم تسری پیدا کند و آنها پای کار بیایند و با کنار گذاشتن خودروهایشان از مدهای دیگر حمل و نقل استفاده کنند.
همه ما مطالبه‌گران هوای پاک باید کمک کنیم تا میراث شهرهای انسان محور ، یعنی: ایجاد مسیرهای ایمن دوچرخه‌سواری و تسهیل رفت و آمد با وسایل حمل و نقل پاک در شهر به مرحله‌ای برگشت‌ناپذیر برسد. برای رسیدن به هوای پاک باید بر روی حل مشکل ترافیک، آلودگی صوتی و کم‌تحرکی تمرکز کرد و نه حل مشکل آلودگی هوا.
جالب است بدانید که بخش محیط زیست اسقف نشین شهر وین به رسم هر ساله در دوران چله روزه مسیحیان- از چهارشنبه خاکستر تا عیدپاک- که امسال از ۱۴ فوریه تا ۳۱ مارس هست، از مردم دعوت کرده اند تا به جای خودروهای شخصی، از گزینه های دیگر مانند دوچرخه سواری، پیاده روی، مترو و دیگر وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند و این رویکرد را نوعی پاسداشت رسم و آیین دین و نشانه یک انسان واقعی و اخلاق مدار توصیف کرده اند. حتی کلیسای وین، برای تشویق بیشتر مردم هم یک قرعه کشی با جایزه مسافرت آخر هفته به یکی از مناطق طبیعی زیبا در غرب اتریش در نظر گرفته است.
لذا اولین درخوست سبز و محیط زیستی ما از شوراهای شهر و حتی روستا ایجاد پارک های دوچرخه سواری ، خیابانهای خط کشی مخصوص دوچرخه سواری ، دوچرخه های امانتی ، مسابقه هفتگی دوچرخه سواری اهدای رایگان دوچرخه به مناسبت ها ، تبلیغ دوچرخه سواری ، تشویق مدیران برای تردد به محل کار از دوچرخه و تشویق جامعه به استفاده از ارابه های پاک است.
براستی شما برای شهرهای انسان‌محور چه پیشنهادی دارید تا برای نسل های آینده به یادگار بگذاریم؟

  • نویسنده : جواد الهایی سحر