علل خودکشی در بین کودکان و نوجوانان و راه های پیشگیری
علل خودکشی در بین کودکان و نوجوانان و راه های پیشگیری

عصر اولین ها// آمارهای رسمی خبر ازافزایش نگران‌کننده خودکشی در میان نوجوانان کشورمان می دهد طی دو سال اخیر آمار افرادی که دست به خودکشی زده اند به زیر ۱۵ سال رسیده است حال این سوال به وجود می‌آید که چرا نوجوانان؟ چرا کسانی که به تازگی به سنین نوجوانی قدم گذاشته اند با دست […]

عصر اولین ها// آمارهای رسمی خبر ازافزایش نگران‌کننده خودکشی در میان نوجوانان کشورمان می دهد طی دو سال اخیر آمار افرادی که دست به خودکشی زده اند به زیر ۱۵ سال رسیده است حال این سوال به وجود می‌آید که چرا نوجوانان؟ چرا کسانی که به تازگی به سنین نوجوانی قدم گذاشته اند با دست خود وجودشان را نابود می کنند؟…..چرا امروزه حتی کودکان هم قربانی خشم خودکشی می شوند ؟
در سال ۲۰۱۹ سیزدهمین علت مرگ در گروه سنی ۱۵ تا ۳۴ سال در جهان خودکشی گزارش شده است.
در واقع بیشتر کسانی که دست به خودکشی می زنند کسانی هستند که دچار افسردگی های شدید می شوند و احساس پوچی و بیهودگی می کنند و اینکه نه کسی آنها را می بیند و نه برایشان ارزش قائل است .
اما چرا سن خودکشی تا سطح دبستان و راهنمایی پایین رفته است؟ طبق آمارهای پزشکی قانونی و وزارت بهداشت کشورمان در سال ۹۷ میزان خودکشی نوجوانان ۲۰ درصد بوده است و این رقم بسیار نگران کننده است متاسفانه سن خودکشی در کشورمان روز به روز در حال کاهش است این سوال پیش می آید که برای یک دختر یا پسر بچه چه اتفاقی افتاده که او حاضر می‌شود دست به خودکشی بزند و برای همیشه به زندگی‌اش پایان بدهد ؟
اصلاً چرا کودکان و نوجوانان ما به جای تفریح و بازی کردن باید به فکر راه خودکشی بیفتد؟
عمده علل خودکشی در بین کودکان و نوجوانان : سطح بالای افسردگی ، اضطراب و استرس ، اختلالات روانی، بحران بلوغ، ضعف عزت نفس، احساس ناامیدی و ناتوانی ، شکست تحصیلی عاطفی و شغلی، گرایش به اعتیاد، آشفتگی در هویت ، فشار شدید اطرافیان برای رسیدن به موفقیت،ترس از تحقیر شدن ، گرایش به عرفان های کاذب، فضای مجازی مسموم ،پیشینه خانوادگی در زمینه خودکشی ، تعاملات آسیب دیده بین والدین و فرزندان ، تنبیه و خشونت والدین و سرپرست ،دوستی هایی که در سن پایین و گذرا بین دختر و پسر اتفاق می‌افتد از عمده دلایلی است که نوجوانان به خاطر آنها دست به خودکشی می زنند .
راهکارها :

۱- سنجش سلامت روان خانواده ها در کشور ۲- طرح هر خانواده یک مشاور؛ به این صورت که هر مدرسه ‌عنوان رابطین مشاور در مدرسه هفته حداقل یک بار حضور فعال داشته باشند ۳ – تحت پوشش قرار دادن خدمات روانی در قالب پوشش بیمه ها برای مراکز مشاوره و مددکاری ۴- افزایش فضای تفریحی و پارک ها توسط شهرداری ها ۵-ایجاد کتابخانه های عمومی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه ها ، سازمان تبلیغات اسلامی ۶- ایجاد حضور پر شور تر سازمان های ملی جوانان ، کانون های فرهنگی هنری و صدا و سیما برای ایجاد لحظاتی شاد برای کودکان و نوجوانان ۷- لزوم آموزش مهارت های زندگی به کودکان و نوجوانان و آموزش مهارتهای فرزند پروری به والدین آنها توسط وزارت آموزش و پرورش ، سازمان صدا و سیما ، رسانه ها و سایرارگان های ذی ربط
با توجه به سخنان اخیر رهبر فرزانه انقلاب که نشان از اهمیت بخش پرورش مدارس دارد و یادآوری می کند باید در کنار آموزش ، پرورش هم مورد توجه قرار بگیرد در پایان تاکید می شود نقش خانواده ها ،نهادهای حمایت گر و مشاوره ای و متولیان فرهنگی در کنترل پدیده ی اسفناک خودکشی بسیار موثر است .
خودکشی قابل پیشگیری است از وقوع آن پیشگیری کنیم ‌.
شادی و زندگی سالم حق کودکان و نوجوانان ما است .
کودکان و نوجوانان سرزمین مان را دریابیم .

  • نویسنده : فریده نارویی – کارشناس ارشد روانشناسی