عوارض خانه‌تکانی شب عید را جدی بگیرید
عوارض خانه‌تکانی شب عید را جدی بگیرید

رییس مرکز بهداشت خوزستان مهمترین عوارض ناشی از خانه تکانی شب عید را تشریح کرد که باید با رعایت الگوی صحیح به حداقل کاهش یابند. دکتر پژمان بختیاری نیا  مهمترین عوارض ناشی از خانه تکانی را کمردرد و ناراحتی‌های عضلانی و اسکلتی، مسمومیت با مواد شیمیایی و مشکلات تنفسی، سقوط از نردبان و چهارپایه برشمرد. کمردرد […]

رییس مرکز بهداشت خوزستان مهمترین عوارض ناشی از خانه تکانی شب عید را تشریح کرد که باید با رعایت الگوی صحیح به حداقل کاهش یابند.

دکتر پژمان بختیاری نیا  مهمترین عوارض ناشی از خانه تکانی را کمردرد و ناراحتی‌های عضلانی و اسکلتی، مسمومیت با مواد شیمیایی و مشکلات تنفسی، سقوط از نردبان و چهارپایه برشمرد.

کمردرد بزرگ‌ترین آسیب خانه‌تکانی غیراصولی

وی کمردرد را بزرگ‌ترین آسیب خانه تکانی غیراصولی عنوان و اظهار کرد: جابه جا و بلند کردن اجسام سنگین بدون رعایت اصول صحیح، مهم‌ترین عامل ایجادکننده کمردرد است.

رییس مرکز بهداشت خوزستان افزود: برای پیش گیری از ابتلا به کمردرد بهتر است هنگام برداشتن اجسام از روی زمین یا جابه جا کردن آنها، پشت خود را صاف نگاه داریم، زانوها را خم و برای تحمل وزن جسم به عضلات پای خود تکیه کنیم؛ این کار باعث می‌شود فشار ناشی از بار سنگین به جای کمر به مفصل ران منتقل شود و از گرفتگی عضلات و دردهای ناگهانی به ویژه در عضلات کمر جلوگیری شود.

بختیاری نیا گفت: چنانچه جسم سنگینی را از زمین بلند کرده اید، برای چرخش به جهتی خاص به هیچ وجه نباید بالاتنه را از محل کمر به آن سمت بچرخانید بلکه باید تمام بدن را از محل پاها به آن سمت برگردانید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: اشیای سنگین را نباید به سرعت و بایک حرکت سریع و ناگهانی ازروی زمین برداشت.

وی با بیان اینکه هرگز نباید در حالیکه جسمی را توسط یک دست بلند کرده‌اید، برای برداشتن جسم دیگری تلاش کنید تاکید کرد: اگر قصد دارید هر ۲ جسم را با هم حمل کنید، ابتدا باید وسیله در دست خود را روی زمین بگذارید و سپس هر ۲ جسم را به طور هم زمان و با هم بلند کنید.

درد مچ دست شایع ترین مشکل فیزیکی زنان خانه دار

بختیاری نیا در ادامه درد مچ دست را به عنوان شایع‌ترین مشکل فیزیکی زنان خانه‌دار عنوان کرد و گفت: مهم ترین علت آن شست و شوی زیاد است چون در روزهای پایانی سال برای انجام بیشترین کار در کمترین زمان ممکن، این مشکل بیشتر رخ می‌دهد.

رییس مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: علایم گزگز کردن یا بی‌حس شدن انگشتان دست در نیمه‌های شب بروز می‌کند و در صورت بروز آنها باید به پزشک مراجعه کرد و از درمان‌های دارویی و فیزیوتراپی بهره گرفت.

وی تاکید کرد: برای پیشگیری از بروز این مشکل باید سعی کرد ضمن اختصاص روزهای بیشتر به خانه تکانی، تقسیم بندی نظافت خانه برای روزهای متعدد و کاهش فعالیت‌های شدید بدنی، زمانی را به استراحت و نرمش دست ها اختصاص داد.

بختیاری نیا مسمومیت های ناشی از استفاده همزمان شوینده‌های اسیدی در محیط‌های دربسته را از دیگر موارد عنوان کرد و گفت: استفاده از جوهرنمک و سفید کننده ها در نظافت حمام و سرویس‌های بهداشتی منجر به آزادشدن گازهایی مثل اسیدکلرامین درفضا می‌شود که استنشاق آن بافت تنفسی مانند ریه ها، حنجره و… را تحریک می‌کند.

استفاده مداوم از مواد شوینده احتمال بروز برخی سرطان ها را افزایش می‌دهد

رییس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: استفاده مداوم از مواد شوینده و پاک کننده از جمله جرم‌گیرها و سفید کننده‌ها، سوزش دائم چشم، آلرژی و حتی احتمال بروز برخی سرطان‌ها را در زنان خانه دار افزایش می‌دهد.

وی اظهارکرد: استفاده از ماسک به هنگام مصرف شوینده‌های شیمیایی، وجود هواکش، باز گذاشتن پنجره‌ها ونیز خارج شدن از محل (حمام یا سرویس بهداشتی) بعداز ریختن مواد شوینده به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه و مراجعه مجدد جهت شست و شو می تواند تا حد زیادی از بروز این عوارض جلوگیری کند.

بختیاری نیا ادامه داد: بیشتر مواد شوینده باعث تحریکات پوستی می‌شوند و باید از دستکش استفاده کرد؛ افراد با پوست حساس باید ابتدا یک دستکش نخی و سپس روی آن یک دستکش لاستیکی به دست کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: هنگام خرید مواد پاک‌کننده مانند جوهر نمک و سفید کننده و… به منظور پاک کردن سرویس‌های بهداشتی و سایر وسایل، حتما برگه اطلاعات شیمیایی (برچسب مواد شیمیایی)را داشته باشد و از مواد شیمیایی فاقد مجوز و ارزان قیمت فله ای استفاده نشود.

وی به وجود عوامل حساسیت‌زا در منازل اشاره کرد و گفت: وجود حشره‌های ریز میکروسکوپی به نام هیره یا مایت که در گرد و غبار داخل فرش، مبلمان، پرده‌ها، قفسه‌های کتاب و انبارهای خانگی پیدا می‌شود، عامل عمده حساسیت‌زا بودن گرد و غبار خانگی به‌شمار می‌رود.

بختیاری نیا به خطر سقوط از نردبان و چهارپایه اشاره کرد و توضیح داد: برای نظافت پنجره ها و سقف ها باید از نردبان‌های استاندارد و۲ طرفه و چهارپایه‌های با سطح اتکای مطمئن استفاده و از بالا رفتن روی نرده یا قرنیز خودداری کرد.

  • منبع خبر : ایرنا