مراسم نکوداشت هوشنگ چالنگی شاعر ملی در مسجدسلیمان برگزار شد +تصاویر
مراسم نکوداشت هوشنگ چالنگی شاعر ملی در مسجدسلیمان برگزار شد +تصاویر

قبادی رئیس انجمن قلم مسجدسلیمان: افرادی همچون چالنگی میراث فرهنگی ما به شمار می روند/ رحیم جلیلی شاعر : نام هوشنگ چالنگی جزو اولین های شهر مسجدسلیمان قرار دارد

عصر اولین ها// مراسم نکوداشت هوشنگ چالنگی شاعر ملی در مسجدسلیمان برگزار شد.

به گزارش عصر اولین ها، مراسم نکوداشت هوشنگ چالنگی در خانه کتاب بامداد مسجدسلیمان برگزار شد. این برنامه به همت انجمن های شعر و قلم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان و با حضور اعضای انجمن های فرهنگی و هنری، دوستداران و حامیان شاعر ملی زنده یاد هوشنگ چالنگی برگزار شد که حاضرین با سخنرانی و اجرای برنامه هایی یاد آن عزیز سفر کرده را زنده نگاه داشتند.

ستار فاطمی رییس اداره ارشاد شهرستان مسجدسلیمان در این خصوص بیان داشت: جا دارد عرض تسلیت ویژه داشته باشم خدمت شعرای شهر اولین ها مسجدسلیمان و فراتر از آن استان خوزستان و کشور عزیز ایران اسلامی داشته باشم چرا که اعتقاد دارم هوشنگ چالنگی متعلق به مسجدسلیمان و استان خوزستان نیست بلکه متعلق به کشور عزیز ایران اسلامی است.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد مسجدسلیمان افزود: خوشحال هستم که در شهر اولین ها مسجدسلیمان این اتفاق رقم خورد که نام و یاد این عزیز گرامی داشته شود چرا که باور داریم اگر که ما از یادها رفته باشیم مرده ایم اما همچنان هوشنگ چالنگی عزیز در یاد ها و در نام ها خواهد ماند.

جاوید قبادی رئیس انجمن قلم شهرستان گفت: زیست شاعرانه هوشنگ چالنگی نسبت به خیلی ویژگی های زبانی شعر وی برتری دارد. این که شاعر مهربانی بوده و مهربانی در تمام سطوح زندگی اش موجب شده تمام افرادی که به نوعی با وی در ارتباط بوده اند به این موضوع اذعان داشته باشند.
این پژوهشگر ضمن اشاره به ارتباط چالنگی و منوچهر شفیانی و دریافت های عمیق میان این دو افزود: افرادی همچون چالنگی میراث فرهنگی ما هستند و جامعه ای که بدنبال پیشرفت است باید ارزش انسان های خود را پیش از به خاک سپردن بداند. قدردانی از این موهبت ها شاید بتواند راه خروج از بحرانی باشد که روز به روز ما را در بر می گیرد.

رحیم جلیلی شاعر مسجدسلیمانی گفت : چالنگی پیرترین شاعر جنوب و خوزستان بود که بعنوان میراث معنوی یک شهر و اقلیم شناخته می شود. آن گونه که شاملو گفته چالنگی آبروی شعر فارسی است و علیرغم ارتباط بسیاری از شاعران در نقاط مختلف کشور با وی اما در شهر خود مهجور بود.
وی با اشاره به این که نام مسجدسلیمان همواره بعنوان شهر اولین ها یاد می شود افزود: هوشنگ چالنگی هم از اولین های مسجدسلیمان است و نامش جزو هفتاد و چند اولین شهرستان قرار دارد.
جلیلی همچنین با انتقاد از عدم توجه به مقوله فرهنگ و هنر در مسجدسلیمان بیان داشت: کم دانشی و ناآگاهی فرهنگی بسیاری از مدیران موجب شده تا هنرمندان و نام آوران فرهنگ شهرستان به دیگران شناسانده شوند.
وی با اشاره به عدم وجود قطعه نام آوران و هنرمندان در شهرستان گفت: هنرمندانی همچون مهرآوران و فریدون محمودی را اخیراً از دست دادیم و اکنون نیز چالنگی را؛ و همانند غریب گردانی شعرهایشان، باید در غریب نیز به خاک سپرده شوند.
این شاعر ابراز امیدواری کرد تا با حضور مشاورین فرهنگی در کنار مسئولین شهرستان از جمله نماینده، فرماندار، شهردار و شورای شهر بیش از گذشته شاهد حمایت از برنامه های فرهنگی و بازشناسی نام آوران عرصه فرهنگ و هنر به شهروندان باشیم.

گفتنی است هوشنگ چالنگی شاعر معاصر سال ۱۳۲۰ در مسجد سلیمان به دنیا آمد. او که به شعر نو گرایش یافته، کار هنری خود را از دهه چهل در همکاری با مجله «خوشه» به سردبیری احمد شاملو آغاز کرد و سپس به همکاری با نشریات ادبی مطرح آن روزگار از جمله «جزوه شعر»، «تماشا» و «فردوسی» پرداخت.

از آثار هوشنگ چالنگی می‌توان به «آن‌جا که می‌ایستی»، «نزدیک با ستاره مهجور»، «زنگوله تنبل»، «آبی ملحوظ»، «گزینه اشعار» و… اشاره کرد. هوشنگ چالنگی، شاعر نوپرداز و پژوهشگر ادبی یکشنبه ۲ آبان ۱۴۰۰ بر اثر سکته قلبی در ۸۱ سالگی درگذشت.