مسجدسلیمان ۱۱۰ سال پس از اکتشاف نفت ؛ شعارها و وعده ها ، بیم ها و امیدها …
مسجدسلیمان ۱۱۰ سال پس از اکتشاف نفت ؛ شعارها و وعده ها ، بیم ها و امیدها …

شهر اولین ها// یکصد و دهمین سالروز اکتشاف نفت فرا رسید و احتمالاً همایشی با این عنوان در شهر اولین ها برگزار خواهد شد. شهری که همواره به گذشته پرافتخار خود تکیه نموده و باید گفت طی چند دهه اخیر آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است. گواه این مدعا نیز اظهار نظر بسیاری […]

شهر اولین ها//

یکصد و دهمین سالروز اکتشاف نفت فرا رسید و احتمالاً همایشی با این عنوان در شهر اولین ها برگزار خواهد شد. شهری که همواره به گذشته پرافتخار خود تکیه نموده و باید گفت طی چند دهه اخیر آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است. گواه این مدعا نیز اظهار نظر بسیاری از نخبگان، اندیشمندان و شهروندانی است که سالهاست از این شهر مهاجرت نموده و به مناسبت های مختلفی به سرزمین مادری خود باز می گردند اما چیزی از پیشرفت ، آبادانی و توسعه را در حوزه مختلف مشاهده ننموده اند. از طرفی دیگر نیز نارسایی و کمبودهای کنونی مسجدسلیمان تا حدی است که صدای ناصری نزاد نماینده شادگان نیز در آمد و گفته بود : وضعیت کنونی مسجدسلیمان اصلاً زیبنده مردم این شهر نیست …!؟

باید پذیرفت که مردم نجیب و محروم مسجدسلیمان طی این سالها به حداقل ها قانع بوده اند و مسئولین نیز کاملاً به این موضوع واقفند اما متأسفانه همین حداقل ها نیز در بسیاری موارد از اهالی شهر اولین ها دریغ شده است. چرایی ماجرای عدم تحقق شعار و وعده های مسئولین در جهت توسعه مسجدسلیمان خود مقوله ای ست پر رمز و راز که در این مقال نمی گنجد اما با نگاهی به مطالبات حداقلی شهروندان ( که بخش زیادی از این مطالبات در شهرهای همجوار اجرایی شده اند) می توان متوجه شد که این ها انتظارات آنچنان زیادی از مسئولین و دولتمردان به شمار نمی روند:

نفت مسجدسلیمان، لیگ برتر و دلخوشی موقتی !؟

فوتبال از محدود پدیده های اجتماعی به شمار می رود که روایتگر اشک اه و لبخندهای بسیاری می باشد و به واسطه همین رخدادها بسیاری از مشکلات و مسائل اجتماعی ولو برای مدتی اندک، به بوته فراموشی سپرده می شوند. در مسجدسلیمان نیز شرایط اینگونه بوده و حضور نفت مسجدسلیمان در لیگ یک فوتبال کشور در شکل گیری این پروسه تأثیر بسزایی داشته است.

به جرأت می توان گفت که حیات تیم نفت مسجدسلیمان در یک دهه اخیر به ایجاد روحیه و نشاط در جامعه بویژه قشر جوان کمک شایانی نموده است. و الیته این موضوع با صعود لیگ نفت به لیگ برتر شکل پررنگ تری به خود گرفته است. هرچند تجربه صعود سال ۹۲ و به تبع آن سقوط به لیگ یک باعث بخش زیادی از جامعه ورزشی و هواداران پرشور شیران زاگرس شد اما از آن شکست بایستی درسهای زیادی گرفت. این روزها زمزمه هایی مبنی بر معرفی اسپانسر و حامی مالی برای حضور پرقدرت تیم نفت در لیگ برتر به گوش می رسد اما یادمان نرفته همین تیم در دوره پیشین لیگ برتر نیز توسط یک شرکت خصوصی حمایت شد اما عدم مدیریت صحیح و حواشی ریز و درشتی که در آن برهه گریبانگیر زردپوشان شده بود موجب سقوط سریع این تیم شد. از این رو باید گفت که علاوه بر جذب اسپانسر، مدیریت فنی و اجرایی تیم نیز از جمله موارد مهم بقاء نفت مسجدسلیمان در لیگ برتر خواهد بود تا این صعود به یک دلخوشی موقتی بدل نشود !؟

فرودگاه مسجدسلیمان ؛ وعده های چندین ساله و اتفاقات خوب !

اواسط سال ۹۲ بود که راه اندازی مجدد فرودگاه قدیمی مسجدسلیمان در دستور کار قرار گرفت و ترمیم باند پرواز و ایجاد تأسیسات مربوطه تا حدودی انجام گرفت اما با نگاهی به وعده های چندین ساله افتتاح فرودگاه که می بایست در سالهای پیشین انجام گیرد متوجه خواهیم شد که آنچنان هم نمی شود به برخی وعده ها دلخوش بود.

هرچند که با حضور اخیر جمعی از مسئولین در محدوده فرودگاه مسجدسلیمان و کلنگ زنی احداث ترمینال فرودگاه، امیدواری ها به راه اندازی مجدد این زیرساخت مهم در شهر اولین ها افزایش یافت. اما انتظار می رود یکی از مطالبات جدی شهروندان مطابق با وعده های پیشتر گفته شده تا پایان سال جاری محقق شود و شاهد پرواز دوباره هواپیما بر فراز آسمان مسجدسلیمان باشیم.

بلاتکلیفی پروژه های نیمه تمام و کلنگ زنی پروژه های جدید !

شاید در رسانه های محلی، استانی و حتی ملی مصاحبه های فراوانی از مسئولین فعلی و پیشین مسجدسلیمان مبنی بر اجرای پروژه های متعدد در سطح شهرستان به چشم بخورد اما از سرانجام آن ها و وضعیت بهره برداری پروژه ها خبری نیست. و البته زمان افتتاح پروژه های عمرانی-خدماتی شهرها عمدتاً به مناسبت های شهریور یا بهمن ماه بر می گردد اما مدتهاست که از افتتاح و بهره برداری پروژه های کلیدی و شاخص در مسجدسلیمان خبری نیست.

هرچند افتتاح بیمارستان ۲۲بهمن در منطقه نمره دو امیدها به بهبود امکانات و زیرساخت ها در شهر اولین ها را در میان شهروندان زنده نمود اما تا مدتها بیماران و خانواده آنان از کمبودها و نواقص موجود در این بیمارستان رنج کشیده اند. از طرفی دیگر نیز حضور اخیر وزیر ورزش و جوانان در شهرستان و افتتاح چند زیرساخت ورزشی مسجدسلیمان (به دلایل متعدد ) همچون یک مُسکن مقطعی برای التیام بخشی به درد پروژه های نیمه تمام و بلاتکلیف در مسجدسلیمان خواهد بود.

با نگاهی به پروژه هایی که طی سالهای اخیر در مسجدسلیمان کلید خورده به مواردی بر می خوریم که بهره برداری هر کدام از آنان شاید شرایط کنونی شهر را از بسیاری جهات دگرگون سازد. پروژه جاده میانبر ، احداث مسکن مهر ، بهسازی و تکمیل منازل ۱۴۰۰ واحدی شهرک ولیعصر ، اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب شهری ، تکمیل و بهره برداری از فرودگاه ، بهره برداری از پارک ۱۱هکتاری منطقه نفتک ، احداث پارک ویژه بانوان ، احداث آزمایشگاه آب منطقه نمره ۶ ، پروژه مسیل آب های سطحی ( دره سبز) و … از مهمترین پروژه هایی ست که حیات برخی از آنان به بیش از یک دهه می رسد و مشخص نیست که چه زمانی به بهره برداری مطلوب خواهند رسید.

بدون شک می توان گفت در شرایط کنونی علیرغم کلنگ زنی های پروژه های متعدد آنچه بیش از همه ضروری به نظر می رسد پیگیری و رفع موانع اجرایی پروژه های نیمه تمام و افتتاح چندین پروژه مهم در شهرستان می باشد.از این رو انتظار می رود تا ضمن تشکیل کمیته پیگیری پروژه های نیمه تمام و ارزیابی موانع و مشکلات اجرایی در شروع مجدد، تکمیل و افتتاح آنان اقدامات شایسته صورت دهد.

انبوه جوانان بیکار و اشتغال در پتروشیمی؛ رابطه یا ضابطه ؟ مسأله اینست …

در حالی که قرار بود با تکمیل و راه‌اندازی طرح عظیم پتروشیمی «زیلایی» مسجدسلیمان، زمینه اشتغال ۱۰ هزار نفر فراهم شود ، به نظر می رسد که تحقق این وعده برای انبوه جوانان جویای کار شهر اولین ها به این زودی ها میسر نخواهد شد و برای اشتغال خود دست کم دو راه پیش رو خواهند داشت؛ مهاجرت از مسجدسلیمان و پیدا نمودن آمال و آرزوهای اشتغال خود در استانهای همجوار و یا راه اندازی مشاغل کاذب و مقطعی در سطح شهر از جمله فلافل فروشی ،دستفروشی و …

از طرفی دیگر و با نگاهی به افراد جذب شده در بخش های مختلف پتروشیمی مسجدسلیمان، مشخص نیست که این افراد از چه طریقی و بر چه اساس و ضابطه ای در این قسمت ها جذب شده اند. شاید عدم شفافیت و اطلاع رسانی در خصوص چگونگی و نحوه استخدام نیروی کار در پتروشیمی مسجدسلیمان موجب گردیده که شائبه های بسیاری در این خصوص ایجاد شود. مسائلی از قبیل جذب نیروی کار خارج از شهرستان و حتی استانهای همجوار، استخدام نفرات وابسته به برخی مسئولین و بر پایه روابط و سفارشات خاص و بسیاری مسائل دیگر که این روزها بیش از گذشته نمک بر زخم بیکاری پیکره جوانان مسجدسلیمانی می پاشد. شاید اگر اسامی و کدملی افراد استخدامی در پتروشیمی مسجدسلیمان در اختیار رسانه ها قرار گیرد و منتشر گردند شائبه های مطرح شده کمرنگ شود اما به نظر می رسد همت جدی در این خصوص و بکارگیری بخشی از بدنه جامعه حوان و بیکار شهر اولین ها در پتروشیمی مسجدسلیمان وجود ندارد.

با این حال اگر نگاهی به وعده های برخی مسئولین طی سالهای اخیر در خصوص اشتغال جوانان منطقه و به ویژه شهرستان بیندازیم متوجه امیدواری هایی خواهیم شد که مرور دوباره آن ها در مقایسه با وضعیت فعلی اشتغال در مسجدسلیمان بسیار تفاوت دارد. هر چند مشخص نیست که تا زمان بهره برداری کامل پتروشیمی مسجدسلیمان چه تعداد از جوانان بیکار شهرستان اشتغال خواهند یافت و به نظر می رسد بهبود وضعیت وضعیت اشتغال در شهرستان و رفع معضل بیکاری جوانان را بایستی بجز حوزه پتروشیمی در سایر حوزه ها جستجو نمود.

خودکشی ها دست از سر مسجدسلیمان بر نمی دارند…

اگر چه با رسانه ای شدن برخی بحران های اجتماعی در سطح مسجدسلیمان ، نگاهها به مسائل ریز و درشت این حوزه معطوف شده اما گویا همت جدی و برنامه مدونی جهت رفع حداقل بخشی از مشکلات وجود ندارد. معضل خودکشی یکی از مهمترین مسائلی است که چندسالی در مسجدسلیمان اوج گرفته و به گواه معاون امور اجتماعی اداره‌کل بهزیستی خوزستان، مسجدسلیمان یکی از شهرهایی است که بیشترین آمار خودکشی را در استان داراست.

از سویی دیگر چندی قبل ربیعی وزیر کار و رفاه اجتماعی دو اولویت کاری امسال دولت را فقرزدایی و توسعه اشتغال اعلام و عنوان کرد: دولت قصد دارد این دو برنامه را به صورت توامان دنبال کند. وی با بیان اینکه در ذیل افزایش رفاه و کاهش فقر، مقابله با آسیب‌های اجتماعی و کاهش آنها را تعریف می‌کنیم، افزود: یکی از برنامه‌ها برای فقرزدایی و مقابله با فقر مطلق شناسایی و بازگرداندن کودکان بازمانده از تحصیل است که خوشبختانه همه آنها به نام شناسایی شده‌اند که باید آنها را به مدرسه بازگردانیم.وی با اشاره به اینکه امسال ۷ هزار میلیارد تومان بودجه مستقیم برای فقرزدایی داریم، گفت: این رقم منهای طرح بزرگ تحول سلامت است که در سال گذشته عدد بزرگ ۴۰ هزار میلیارد تومان برای آن اختصاص یافت. حال جای این پرسش باقی مانده که با اظهارات اخیر وزیر کار ، آیا نماینده مردم محروم و مظلوم شهرستان برنامه ای جهت تخصیص اعتبارات مربوط به این حوزه اندیشیده است ؟ و آیا مسئولین ذیربط درصدد جذب بودجه های مربوطه در راستای کاهش آمار خودکشی، فقر و بیکاری در شهرستان هستند ؟

با این حال انتظار می رود که با پیگیری های جدی نهادهای فرهنگی و اجتماعی شهرستان در خصوص آسیب های اجتماعی و نیز پیگیری جدی طرح پژوهشی در خصوص علل افزایش خودکشی درمسجدسلیمان  که پیشتر به آن اشاره شد راهکارهای عملی به منظور پیشگیری از وقوع آن در شهرستان اجرایی گردد.

ادامه حیات مسجدسلیمان و امیدواری به تغییر شرایط موجود

علیرغم تمامی آنچه گفته شد و آنچه گفته نشد ! مردم شهر اولین ها به تغییر شرایط موجود و بهبود خدمات رفاهی و اجتماعی و توسعه مسجدسلیمان همچنان امیدوارند. هر چند که از مهاجرت جوانان نخبه و اندیشمند به شهرها و استان های دیگر نباید به سادگی گذشت. جوانانی که چاره اشتغال و پیشرفت خود را در مهاجرت از سرزمین مادری خود می بینند و به ناچار راهی غربت می شوند. با این حال هستند کسانی که هنوز قلبشان برای رشد مسجدسلیمان می تپد و از کوچکترین کارها بدین منظور فروگذار نخواهند بود.

بدون شک مردم مسجدسلیمان اکنون که ۱۱۰ سال از اکتشاف نفت در شهر اولین ها می گذرد، به کورسوی امیدی چشم دوخته اند که نویدبخش روزهای درخشان و خوبی باشد که خواهند آمد. این روزها به همت و تلاش مسئولین و مشارکت شهروندان میسر خواهد شد و به امید آن روز به نظاره خواهیم نشست.