نه به تبلیغات کاغذی برای حفظ پاکیزگی شهری
نه به تبلیغات کاغذی برای حفظ پاکیزگی شهری
با وجود فضای مجازی و رسانه های اجتماعی دیگر در کنار فعالیت های میدانی نیاز چندانی به تبلیغات کاغذی احساس نمی شود، این موضوع می تواند در صرفه جویی هزینه ها برای نامزدها و همچنین حفظ محیط زیست و پاکیزگی شهرها نقش به سزایی ایفا کند.

عصر اولین ها// ایمان کاهکش: این روزها تبلیغات اولیه نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی داغ شده و به احتمال زیاد نامزدها با تشکیل ستادها انتخاباتی همچون ادوار گذشته برنامه خاصی برای انتشار پوستر و چسباندن تصاویر به دیوار معابر شهری دارند. در حالی که نامزدها می توانند روی رسانه ها و فضای مجازی برنامه ریزی نموده و در کنار فعالیت های میدانی و نشست های حضوری، تبلیغات انتخاباتی خود را انجام دهند. این موضوع باعث خواهد شد تا به ندرت تراکت های تبلیغاتی نامزدها را در سطح شهر شاهد باشیم و به تبع آن پسماندهای انتخاباتی کمتری تولید می شود.

بدون شک با شروع زمان رسمی تبلیغات انتخابات مجلس مجدداً کار چاپ بنر و تبلیغات کاغذی رونق پیدا خواهد کرد و همچنان بیشتر تبلیغات از طریق تبلیغات کاغذی انجام میشود. در طول مدت تبلیغات، زباله های ایجادشده و مصرف حجم بالای کاغذ، آن را به یک مشکل برای شهر مردم تبدیل می‌کند، به همین دلیل انجمن های محیط زیستی با راه انداختن کمپین #نه_به_تبلیغات_کاغذی از نامزدها درخواست کرده اند تا حد امکان از  این سبک تبلیغات پرهیز کرده و از روش های دیگر به تبلیغ بپردازند.

در فصل ششم جزئیات متن قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، به وضوح به قوانین تبلیغاتی انتخابات مجلس پرداخته شده است. در بند ۵ و ۶ این قانون آمده است:

-قوانین تبلیغات انتخابات مجلس نصب هرگونه تبلیغات اعم از بروشور، تراکت، بنر، پوستر و غیره روی المان‌ها و مبلمان شهری ممنوع اعلام کرده است. این المان‌ها یا مبلمان شهری عبارتند از علائم راهنمایی و رانندگی، صندوق‌ پست، باجه‌ تلفن، تابلوی بیمارستان‌ها، مدارس، موسسات و سازمان‌های عمومی و دولتی و غیره. 

-نصب هرگونه تبلیغات فقط در محل ستاد‌های تبلیغاتی کاندیداها و یا جایگاه‌های مخصوص تبلیغات انتخابات مجلس که پیشتر توسط شهرداری و دهیاری اعلام می‌شود، مجاز است. 

از طرفی طبق ماده ۸۲ از قوانین تبلیغات انتخابات مجلس چنانچه نامزدها و کاندیداهای انتخابات مجلس هر کدام از جرائم و تخلفات مربوطه را از جمله دیوارنویسی و تخریب اموال عمومی برای انتشار تبلیغات را در فعالیت‌های انتخاباتی و تبلیغاتی خود انجام دهند،  مجرم محسوب می‌شوند و طبق قانون با آن‌ها برخورد می‌شود.
از این رو انتظار می رود تا نامزدهای انتخابات پیش رو ضمن پیوستن به این کمپین که اقدامی کوچک برای حفاظت از محیط زیست به شمار می رود گامی مهم برای توسعه و ترویج کمپین “نه به تبلیغات کاغذی” بر دارند و نیروهای ستادی خود را به انجام این موضوع ملزم نمایند.