هیأت اجرایی انتخابات و نقش فرماندار در روند انتخاب آن + جزییات
هیأت اجرایی انتخابات و نقش فرماندار در روند انتخاب آن + جزییات

عصر اولین ها// اسفندماه سال جاری انتخابات مجلس برگزاری می شود و روند انتخاب هیأت اجرایی انتخابات در برخی شهرها آغاز شده است. به گزارش عصر اولین ها، بنا به قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، هیأت های اجرایی انتخابات از مهم‌ترین ارکان آن از آغاز فرایند ثبت‌نام تا صدور اعتبارنامه برای منتخبان محسوب می‌شوند؛ ازاین‌رو […]

عصر اولین ها// اسفندماه سال جاری انتخابات مجلس برگزاری می شود و روند انتخاب هیأت اجرایی انتخابات در برخی شهرها آغاز شده است.

به گزارش عصر اولین ها، بنا به قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، هیأت های اجرایی انتخابات از مهم‌ترین ارکان آن از آغاز فرایند ثبت‌نام تا صدور اعتبارنامه برای منتخبان محسوب می‌شوند؛ ازاین‌رو مروری بر مفاد مرتبط با این هیأت ضروری به نظر می‌رسد. ماده طبق ماده ۳۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی (با اصلاحات و الحاقات تا تاریخ ۱۴۰۲/۰۵/۰۱) به منظور تعیین معتمدان هیأت اجرائی، فرماندار حداکثر ظرف ۴۸ ساعت پس از صدور دستور تشکیل هیأت‌های اجرائی، مجموعاً سی نفر از شخصیت‏های دینی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، علمی، اقتصادی و حقوقی محل که دارای صلاحیت‏های مندرج در این قانون باشند را به‌‏عنوان معتمد با مشخصات قابل شناسایی جهت تعیین صلاحیت به هیأت‏ نظارت مربوط معرفی می‏‌نماید.
هیأت‏ نظارت مزبور با أخذ نظر مراجع ذی‌صلاح موظف است حداکثر ظرف ۴۸ ساعت، اظهارنظر کتبی خود نسبت ‏به صلاحیت معتمدان معرفی‌شده را برای فرماندار ارسال کند. پس از تأیید هیأت نظارت با رعایت تبصره (۱) این ماده، فرماندار حداکثر ظرف ۴۸ ساعت جلسه‌‏ای با حضور هیأت نظارت شهرستان و حداقل دوسوم معتمدان مذکور تشکیل می‏‌دهد که ضمن آن هشت نفر معتمدان هیأت اجرائی با رأی مخفی و اکثریت نسبی به‌‏عنوان عضو اصلی و پنج نفر به عنوان عضو علی‌‏البدل به‌‏ترتیب آراء انتخاب می‌شوند.

در تبصره یک ذیل این ماده نیز آمده است: چنانچه هیأت‏ نظارت با دلایل موجه کل یا تعدادی از معتمدان پیشنهادی را تأیید نکرد، فرماندار مربوط موظف است ظرف ۲۴ ساعت با اعضای حقوقی هیأت تشکیل جلسه داده و به تعداد دو برابر مورد نیاز، افراد واجد شرایط دیگری را با مشخصات قابل شناسایی جهت تعیین‌صلاحیت به هیأت‏ نظارت مربوط پیشنهاد دهد. هیأت‏ نظارت حداکثر ظرف ۴۸ ساعت نظر خود را به صورت کتبی اعلام می‏‌نماید. اگر برای مرتبه دوم، معتمدان پیشنهادی، مورد تأیید هیأت‏ نظارت مربوط قرار نگیرند، در صورتی‏که حداقل بیست نفر مورد تأیید باشند، اعضای اصلی و علی‌‏البدل را از میان خود انتخاب می‌کنند، در غیر این صورت استاندار با هماهنگی هیأت نظارت استان ظرف ۲۴ ساعت، سایر معتمدان را انتخاب خواهد کرد.

در تبصره ۳ این ماده نیز آمده: تقصیر در فرایند تشکیل هیأت‌های اجرائی از طرف فرماندار یا بخشدار یا هیأت اجرائی و هیأت‌های نظارت مستوجب جزای نقدی درجه هفت موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی است.

با تمام این تفاسیر از نقش پراهمیت فرمانداران به عنوان نماینده دولت و مجری انتخابات در تشکیل هیأت اجرایی انتخابات نباید گذشت و بر اساس قانون فرمانداران باید «سی نفر از روحانیون و معتمدان اقشار مختلف مردم حوزه‏‌ انتخابیه را که بومی بوده و یا حداقل دارای سه سال سابقه‏‌ سکونت در حوزه‌ی انتخابیه باشند، از بین کلیه‌‏ اقشار واجد شرایط در این قانون انتخاب و به‏‌منظور تأیید صلاحیت به هیأت‏ نظارت مربوط معرفی نماید» و این افراد در صورتی عضو هیات اجرایی می‌شوند که هیات نظارت (زیر نظر شورای نگهبان) آنها را تایید کنند.