چالش های پیش روی پروژه شبکه جمع آوری فاضلاب در مسجدسلیمان؛بیم ها و امیدها …
چالش های پیش روی پروژه شبکه جمع آوری فاضلاب در مسجدسلیمان؛بیم ها و امیدها …

شهر اولین ها//از آغاز مجدد پروژه اجرای شبکه فاضلاب مسجدسلیمان چند ماهی می گذرد و امیدواری زیادی در میان شهروندان برای ایجاد سیستم مدرن جمع آوری فاضلاب به وجود آمده است. موضوعی که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان اظهار داشت: با تلاش ویژه مهندس ظاهری و استاندار خوزستان یکی از نادرترین اتفاقات در سطح […]

شهر اولین ها//از آغاز مجدد پروژه اجرای شبکه فاضلاب مسجدسلیمان چند ماهی می گذرد و امیدواری زیادی در میان شهروندان برای ایجاد سیستم مدرن جمع آوری فاضلاب به وجود آمده است. موضوعی که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان اظهار داشت: با تلاش ویژه مهندس ظاهری و استاندار خوزستان یکی از نادرترین اتفاقات در سطح پروژه های عمرانی کشور یعنی اخذ مجوز ردیف اجرایی برای پروژه فاضلاب مسجدسلیمان اتفاق افتاد.

اواخر اردیبهشت ماه سال ۹۲ بود که پروژه اولویت اول شبکه جمع آوری فاضلاب مسجدسلیمان آغاز شد. این پروژه با هدف ایجاد شبکه جمع آوری فاضلاب در محلات پشت باشگاه، پنج بنگله، سرکوره ها، مال شنبه و دره اشکفت توسط پیمانکار بومی و با نظارت یکی از شرکت های مشاور حوزه آب و فاضلاب آغاز شد. پس از گذشت حدود ۲۰ ماه در دیماه ۹۳ با اجرای منهول پلی اتیلن در نزدیکی پل دره اشکفت این پروژه به تعطیلی طولانی مدت رسید. عوامل متعددی در تعطیلی این پروژه تأثیرگذار بودند که شاید بتوان گفت مشکلات بودجه و تأمین اعتبار مالی از مهمترین آنان بوده است.

با نگاهی به مشکلات و چالش های پیش روی شهروندان در دوره پیشین اجرای شبکه فاضلاب مسجدسلیمان، موارد متعددی را می توان اشاره داشت:

-بروز مشکلات ترافیکی و حمل و نقل درون شهری بویژه در منطقه دره اشکفت

-ایجاد معضلات و ناهنجاری های اجتماعی برای شهروندان و کسبه بویژه در منطقه دره اشکفت

– مصائب و دشواری های شهروندان در رفت و آمد به محل سکونت و کار

-ایجاد نشست و ناهمواری در جاده دره اشکفت که پس از ۴ سال همچنان به قوت خود باقی مانده

علاوه بر چالش های مورد اشاره، موضوعات دیگری نیز از حیث فنی و تخصصی کانون توجه قرار گرفته اند که از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

-قطر پایین لوله های جاگذاری شده ( عمدتاٌ لوله های ۲۰۰ و ۲۵۰ میلیمتر) که به نسبت نشتاب ورودی به شبکه و سرانه فاضلاب تولیدی روزانه هر خانوار قابل تأمل و نیازمند بررسی بیشتر است.

-اجرای منهول های آجری در فاز جدید پروژه شبکه جمع آوری فاضلاب در منطقه افرمبی که نسبت به مصالح مشابه ( از جمله پلی اتیلن و بتنی پیش ساخته) می تواند متحمل زمان بیشتری گردد و موجب افزایش مدت اجرای پروژه گردد.

-ضعف نظارت در پروژه های تخصصی اینچنینی که تبعات و عواقب آن را در منطقه دره اشکفت به عینه می توان مشاهده نمود. پس از گذشت ۴ سال از انجام اولویت اول پروژه در منطقه دره اشکفت همچنان شاهد ناهمواری و نشست های بلوار و جاده اصلی شهر در محل اجرای پروژه هستیم.

-آغاز عملیات اجرایی پروژه همزمان با شروع فصل بارندگی و ایجاد دشوارهای شهروندان جهت عبور و مرور در منطقه، که موجب افزایش زمان اجرای پروژه بعلت تعطیلی عملیات در زمان بارندگی می شود.

-مبهم بودن محل واریز خروجی خط لوله فاضلاب منطقه افرمبی، که شنیده می شود به دره جنب پل نفتون منتهی می شود. موضوعی که در صورت صحت آن، چالش بزرگ محیط زیستی در سطح شهرستان ایجاد خواهد نمود. مشابه آن را در منطقه دره اشکفت و واریز خروجی فاضلاب به زیر پل دره اشکفت ( که به دره سبز منتهی می شود) می توان مشاهده نمود.

با تمام این تفاسیر، انتظار می رفت تا با عبرت گرفتن از سرانجام پروژه اجرای شبکه فاضلاب در سال ۹۲ به شکلی بهتر و با کیفیتی مطلوب تر ، عملیات اجرایی همین پروژه در سالجاری در منطقه افرمبی انجام شود. انتظاری که آنچنان غیرمعقول به نظر نمی رسد اما گویا متولیان امر بدون در نظر گرفتن تمامی جوانب کار و تنها به صرف اجرای آن می اندیشند.

از اینرو بایستی اشاره داشت که پروژه شبکه جمع آوری فاضلاب در مسجدسلیمان اگر چه مطالبه عمومی و به یکی از دغدغه های مهم شهروندان تبدیل شده ، اما اجرای آن به هر کیفیت و شیوه ای نمی تواند تأثیرگذاری خاصی بر روند دفع فاضلاب محلات مسجدسلیمان بگذارد. علاوه بر این گذشت زمان نیز در خصوص مشکلات احتمالی اعتبارات مالی و بودجه ای این پروژه قضاوت خواهد نمود. موضوعی که در سال ۹۳ نیز از عوامل تأثیرگذار در تعطیلی های مکرر و طولانی مدت همین پروژه در منطقه دره اشکفت گردید.

در خاتمه باید گفت که نماینده مردم محروم و مظلوم مسجدسلیمان که از تلاش خود در راستای جذب اعتبار و آغاز پروژه شبکه جمع آوری فاضلاب سخن گفته، در خصوص نظارت صحیح و افزایش سطح کیفی پروژه فوق تأکید بیشتری به متولیان امر و مسئولین ذیربط بنماید تا شاهد اجرای پروژه به شیوه ای مطلوب تر باشیم.

ایمان کاهکش

کارشناس ارشد عمران