«اجاره هزاران هکتار» برای کشت برنج در خوزستان با وجود هشدار درباره بحران آب
«اجاره هزاران هکتار» برای کشت برنج در خوزستان با وجود هشدار درباره بحران آب
بر اساس آمار غیر رسمی که منتشر شده، تاکنون ۱۲۰ هزار هکتار از این زمین‌ها توسط، به گفته این رسانه‌، «مافیای برنج» اجاره شده و تعداد بسیار زیادی قرارداد با شالی‌کوبی‌ها از هم اکنون که بیش از یک ماه تا آغاز فصل کشت برنج زمان باقی‌مانده منعقد شده است.

عصر اولین ها// با وجود تداوم بحران آب در خوزستان،خبرها حاکی از اجاره هزاران هکتار از زمین‌های قابل کشت این استان برای کشت برنج به دست متقاضیانی خارج از این استان است.

بر اساس آمار غیر رسمی که منتشر شده، تاکنون ۱۲۰ هزار هکتار از این زمین‌ها توسط، به گفته این رسانه‌، «مافیای برنج» اجاره شده و تعداد بسیار زیادی قرارداد با شالی‌کوبی‌ها از هم اکنون که بیش از یک ماه تا آغاز فصل کشت برنج زمان باقی‌مانده منعقد شده است.

اقتصاد آنلاین هم در گزارش مشابهی که ۱۷ اسفند در این باره منتشر کرده بود، از قول یکی از اجاره‌کنندگان زمین در خوزستان، سود قابل توجه کشت برنج در مقایسه با سایر محصولات را دلیل سرمایه‌گذاری در زمین‌های کشاورزی خوزستان عنوان کرده و گفته بود که کشت شلتوک در هکتار، ۲۰۰ میلیون تومان سود دارد، در حالی‌که سود کشت هر هکتار گندم تنها ۵ میلیون تومان است.

در همین حال پژمان تیموری، کارشناس حوزه آب نیز در گفت‌وگو با فارس، بزرگ‌ترین قربانی کشت برنج در تابستان را «کشاورزان خوزستانی» دانسته و گفته است که«مافیای برنج آبی برای کشت پاییزه در خوزستان که ۷۰ درصد زمین‌های کشاورزی این استان را درمی‌گیرد، باقی نخواهد گذاشت».

اقبال به شالیکاری در خوزستان در حالی رو به افزایش است که این استان در سال‌های گذشته با بحران شدید آب مواجه است.

شمار زیادی از شهروندان خوزستان اواخر تیر پارسال در اعتراض به بحران آب در این استان به خیابان‌ها رفتند. این اعتراض‌ها در نهایت با مداخله نیروهای نظامی خاتمه یافت.