بازگشایی مدارس خوزستان و بی مهری به مهر
بازگشایی مدارس خوزستان و بی مهری به مهر

عصر اولین ها// ایمان کاهکش: هرساله در آستانه مهرماه نهادها و دستگاههای اجرایی با اقداماتی شرایط را برای آغاز فصل بازگشایی مدارس فراهم می کنند. از جمله این اقدامات در حوزه عملیاتی و اجرایی می توان به تمهیداتی در زمینه ترافیک، عمران شهری، فضای سبز و همچنین خدمات شهری بویژه در مسیرهای منتهی به مدارس […]

عصر اولین ها// ایمان کاهکش: هرساله در آستانه مهرماه نهادها و دستگاههای اجرایی با اقداماتی شرایط را برای آغاز فصل بازگشایی مدارس فراهم می کنند. از جمله این اقدامات در حوزه عملیاتی و اجرایی می توان به تمهیداتی در زمینه ترافیک، عمران شهری، فضای سبز و همچنین خدمات شهری بویژه در مسیرهای منتهی به مدارس و مراکز آموزشی اشاره داشت.

شهرداری اهواز در راستای طرح استقبال از مهر در برخی مناطق اقداماتی را جهت ساماندهی و پاکسازی مدارس سطح شهر برنامه ریزی و در دست اجرا دارد. از آن جمله دیوار نویسی و نقاشی دیواری مدارس، رنگ آمیزی کلاس های درس، انجام تعمیرات وسایل بازی و محوطه فضای آموزشی، خط کشی زمین ورزشی حیاط مدارس، مدیریت فضای سبز و هرس درختان و برخی فعالیت های دیگر بوده است.

با این حال برخی مناطق کمتر توسعه یافته در اهواز همچنان مورد بی مهری قرار گرفته و رنگ و بوی مهر و بازگشایی مدارس در آن جا کمرنگ است. علاوه بر این وضعیت کنونی شهر اهواز و برخی مسیرهای اصلی زیبنده یک به اصطلاح کلانشهر نیست. آن هم در روزهای منتهی به بازگشایی مدارس که ترافیک عبوری سطح شهر به اوج خود می رسد و شناورسازی ساعات کاری ادارات نیز چاره ساز نیست. سرعت پایین عملیات اجرایی پروژه فاضلاب شهری در مناطق مختلف اهواز و بلاتکلیف ماندن آسفالت ترانشه های تکمیل شده موجب نازیبایی معابر شهری شده و ترافیک مسیرها را نیز تحت الشعاع قرار خواهد داد.

در شهریورماه انتظار می رفت تا ضمن شناسایی کامل گره های ترافیکی سطح شهر اهواز، ضمن تدابیر لازم برای رفع آن ها و نصب علائم ترافیکی، طرح های جامعه محور برای مدیریت بهتر تردد خودروها پیشنهاد و عملیاتی می شد. طرح هایی همچون ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری برای علاقمندان دوستدار محیط زیست برای مدیریت تعداد خودروها، معرفی و انتخاب سفیران ترافیک در مدارس با همکاری پلیس راهور، بهسازی آسفالت معابر شهری و تکمیل پروژه های نیمه تمام در این خصوص، فضاسازی شهری بر مبنای ارزش های مذهبی، اجتماعی و فرهنگی در محلات و مناطق مختلف، جلب مشارکت مردمی، صاحبان ایده و طراحان مبلمان شهری جهت به اشتراک گذاری تجربیات موفق در زمینه های مرتبط با مباحث آموزشی و … می توانست موردنظر قرار گیرد.

علیرغم این امسال نیز استقبال از مهر به شکل دست و پا شکسته ای انجام شد تا دانش آموزان در آستانه بازگشایی مدارس روانه شوند. باید دانست ایجاد محیط بانشاط و سالم برای فراگیری مباحث آموزشی صرفاً در محدوده مدارس شکل نمی گیرد و مجموعه ای از عوامل و زیرساخت ها در بهبود کیفیت یادگیری موثرند. مواردی که بایستی طی برنامه ای مدون از ماهها قبل طرح ریزی و عملیاتی گردد و به چند روز منتهی به اوایل مهرماه محدود نگردد.