تأثیر تالاب درمانی با بهره مندی از فضای سبز آبی و محیط طبیعی تالابی
تأثیر تالاب درمانی با بهره مندی از فضای سبز آبی و محیط طبیعی تالابی

عصر اولین ها// سازمان بهداشت جهانی (WHO) بهبود سلامت روان را به عنوان یک اولویت جهانی شناسایی کرده است. به اعتقاد این سازمان سال ۲۰۲۱ ، بیماری های غیرواگیر ، سلامت روانی ضعیف ، از سایر شرایط بهداشتی به عنوان عامل اصلی مرگ در سراسر جهان پیشی خواهد گرفت و به دلیل عوامل خطر مشترک […]

عصر اولین ها// سازمان بهداشت جهانی (WHO) بهبود سلامت روان را به عنوان یک اولویت جهانی شناسایی کرده است.
به اعتقاد این سازمان سال ۲۰۲۱ ، بیماری های غیرواگیر ، سلامت روانی ضعیف ، از سایر شرایط بهداشتی به عنوان عامل اصلی مرگ در سراسر جهان پیشی خواهد گرفت و به دلیل عوامل خطر مشترک ، از جمله افزایش سن ، درآمد پایین خانوار ، مصرف زیاد دخانیات و الکل ، رژیم غذایی نامناسب و عدم تحرک بدنی ،مشکلات رفتاری ناشی از اختلافات خانوادگی و در سطح جامعه فشارهای اقتصادی به یک مشکل قابل توجه تبدیل خواهد شد.
بر پایه یک مطالعه به نام مداخله بهداشتی مبتنی بر طبیعت برای مدیریت اضطراب و افسردگی موسسه حفاظت و بوم شناسی دورل، دانشکده انسان شناسی و حفاظت ، دانشگاه کنت ، کانتربری انگلستان ؛
مجموعه ای از شواهد نشان می دهد که طبیعت در تسکین علائم افرادی که از سلامت روانی ضعیفی برخوردار هستند نقش دارد. فضای سبز آبی یا همان محیط تالابی با کاهش استرس، بهبود عملکرد شناختی، افزایش عزت نفس و کاهش افسردگی و اضطراب همراه است.

همچنین در این مطالعه نشان داده شده است که فضاهای آبی ، به عنوان محیط هایی که عمدتا از آب تشکیل شده اند ، در ارتقاء بهزیستی ذهنی موثر بوده و حالات روحی را تقویت وباعث کاهش اضطراب و اختلالات خلقی می شود.
قرار گرفتن در اطراف آب به مغز و حواس ما از تحریک بیش از حد استراحت می دهد. والاس جی نیکولز ، یک زیست شناس دریایی ، معتقد است که همه ما “ذهن آبی” داریم و معتقدیم ، “مغز ما برای واکنش مثبت در برابر آب سخت گیر است و قرار گرفتن در مجاورت آن می تواند ما را آرام کند و به ما متصل کند ، نوآوری و بینش را افزایش دهد ، و حتی آنچه را که شکسته است بهبود بخشد. “
استرس ناشی از مشکلات روزمره از جمله کار ، خانواده ، امور مالی ، مسائل جسمی و روانی ، علاوه بر همه حوادث غیر قابل پیش بینی که اتفاق می افتد ، می تواند تأثیر مستقیم بر جسم و روان ما بگذارد.

مطالعات نشان داده است که قرار گرفتن در محیط های طبیعی آبی توانایی بهبودی ما از استرس ، بیماری و آسیب را افزایش می دهد و طیف وسیعی از مزایای اجتماعی ، روانشناختی و فیزیولوژیکی را فراهم می کند.
همچنین مشخص شد که مجاورت با طبیعت ، به ویژه درختان ، تأثیر مفیدی بر میزان خشونت خانگی و میزان جرایم درون شهری را کاهش می دهد.
تصور می شود که قرار گرفتن در محیط رنگارنگ تالاب تأثیر عمیقی مثبت بر افسردگی ، اضطراب ، بیش فعالی و موارد دیگر بگذارد. همچنین استرس را از بین می برد ، حافظه را بهبود می بخشد ، به شما کمک می کند بهتر بخوابید و روحیه کلی را تقویت می کند.
تماس با طبیعت یک ابزار موثر “ارتقاء سلامت بالادستی” یا همان پیشگیری از بیماریهای ذهن و روان بسیار مفید است.

  • نویسنده : جواد الهایی سحر