درمان ترافیک کیانپارس در دستان پزشکان
درمان ترافیک کیانپارس در دستان پزشکان
انتظار میرود تا با ارزیابی و اجرای بهترین راهکارهای برون رفت منطقه کیانپارس از بحران ترافیکی موجود، ضمن بهبود وضعیت زیست محیطی و ترافیکی منطقه، بخش عمده ای از دغدغه شهروندان، جامعه پزشکی و مسئولین نیز مرتفع گردد.

عصر اولین ها// ایمان کاهکش:یکی از مشکلات بزرگ شهر اهواز ترافیک سنگین حاصل از وجود درمانگاه های تخصصی و مطب پزشکان در منطقه کیانپارس است. موضوعی که سالهاست بحرانی جدی برای این کلانشهر ایجاد کرده و پیگیری ها برای رفع این بحران ترافیکی تاکنون نتیجه بخش نبوده است. با نگاهی به وضعیت ترافیکی این منطقه در مقایسه با بسیاری نقاط دیگر در اهواز متوجه خواهیم شد در ساعات اوج ترافیک، بخش قابل توجهی از صاحبان خودروهای عبوری و پارک شده در منطقه کیانپارس مراجعین به واحد‌های درمانی و پزشکی در این منطقه هستند. علاوه بر این بالا بودن حجم ترافیک این منطقه موجب شده حتی تاکسی های اینترنتی نیز نسبت به پذیرش سفرهای به مقصد کیانپارس با حساسیت بیشتری اقدام کنند و در برخی موارد نیز از پذیرش سفر انصراف می دهند.
با ارزیابی پیامدهای حجم بالای ترافیک عبوری خودروها در منطقه کیانپارس موارد متعددی را می توان اشاره داشت که نیازمند اتخاذ تصمیمات کارشناسی برا رفع این معضل شهری می باشد. افزایش تعداد خودروهای عبوری در منطقه کیانپارس علاوه بر ایجاد شلوغی خیابان های اصلی و فرعی این منطقه، افزایش مدت زمان سفر و به تبع آن افزایش میزان مصرف سوخت خودروها و ایجاد آلایندگی های زیست محیطی ( هوا و صوت) حاصل از فعالیت خودروها را در پی خواهد داشت. افزون بر این احتمال بروز تصادفات و سوانح رانندگی نیز به همان اندازه افزایش می یابد که متولیان امر را بویژه در حوزه راهنمایی و رانندگی دچار چالش می نماید.
چندی قبل زارع زاده نایب رئیس شورای شهر اهواز در خصوص ترافیک سنگین در خیابان اصلی (چمران) منطقه کیانپارس گفت: بخش زیادی از وضعیت ترافیک در کیانپارس به دلیل تجمیع مطب‌ها، کلینیک‌های پزشکی و مراکز پاراکلینیک در این منطقه است که باید با همکاری دستگاه‌های دیگر از جمله دانشگاه علوم پزشکی اهواز و سازمان نظام پزشکی و همکاری پزشکان برای این موضوع فکری شود. وی در خصوص احداث شهرک سلامت اهواز افزود: شورای شهر یا شهرداری نمی‌تواند به تنهایی و بدون همکاری، شهرک سلامت را احداث و پزشکان را مجبور کند که از کیانپارس به منطقه دیگری بروند اما در صورت همکاری پزشکان، این آمادگی وجود دارد و برای خارج شدن کلینیک‌های پزشکی، مطب‌ها و مراکز پاراکلینیک از کیانپارس  همکاری می‌شود.
بررسی ها نشان می دهد راهکارهای مختلفی برای برون رفت از بحران ترافیکی منطقه کیانپارس اهواز می توان ارائه نمود که با امکان سنجی و اجرای آن ها می توان ترافیک سنگین حاصل از حجم بالای تردد خودروها را مدیریت نمود و به مرور پیامدهای حاصل از آن را کاهش داد. از آن جمله می توان به ایجاد پارکینگ های بیشتر (از جمله پارکینگ طبقاتی) برای کاهش پارک های حاشیه ای خیابان های اصلی و فرعی اشاره نمود. علاوه بر این پیاده سازی طرح زوج و فرد نیز از دیگر پیشنهادات قبل بررسی می‌باشد. بهره گیری از ایده و نظرات کارشناسان و نخبگان عمران و شهرسازی نیز می تواند در دریافت نظرات و دیگر راه حل های پیشنهادی آنان برای حل مشکلات ترافیکی منطقه کیانپارس موثر باشد.
از دیگر راهکارهای مورد اشاره که به نوعی مهمترین آن ها نیز مطرح می شود احداث شهرک سلامت در اهواز و انتقال مطب پزشکان و مجتمع های درمانی به مناطق دارای بار ترافیکی کمتر می باشد. موضوعی که در شورای شهر دوره ششم اهواز مطرح گردید و نقاطی در مهرشهر، پیچ کارون و مهدیس شناسایی شد. کلیات موضوع پس از بحث و تبادل نظر با جمعی از پزشکان، مورد توافق آنان و رضایت سازمان نظام پزشکی اهواز قرار گرفت. با این حال یک سال از مطرح کردن این موضوع توسط پورموسوی رئیس وقت کمیسیون اقتصادی شورای شهر اهواز که اکنون ریاست شورای شهر را برعهده گرفته می گذرد اما همچنان خبری از فرآیند اقدامات در این خصوص و عملیات اجرایی آن خبری در دست نیست.
انتظار میرود تا با ارزیابی و اجرای بهترین راهکارهای برون رفت منطقه کیانپارس از بحران ترافیکی موجود، ضمن بهبود وضعیت زیست محیطی و ترافیکی منطقه، بخش عمده ای از دغدغه شهروندان، جامعه پزشکی و مسئولین نیز مرتفع گردد.