نگاهی به عمده ترین مطالبات شهروندی در مسجدسلیمان + تصاویر
نگاهی به عمده ترین مطالبات شهروندی در مسجدسلیمان + تصاویر
عدم تحقق وعده ها مبنی بر تکمیل و بهره برداری هر یک از این پروژه ها طی سال های اخیر موجب شد تا علاوه بر موارد ذکر شده در زیر دهها پروژه بلاتکلیف و نیمه تمام دیگر، انبوهی از مطالبات مردمی را باقی بگذارد.

شهر اولین ها// ایمان کاهکش: وضعیت کنونی زیرساخت های شهرستان مسجدسلیمان به گونه ای است که علیرغم نارسایی های موجود و آغاز به کار عملیات پروژه های مختلف، حداقل طی یک دهه اخیر به ندرت شاهد بهره برداری از پروژه ها بوده ایم. اگر چه در عدم تکمیل و افتتاح این پروژه ها دلایل متعددی نقش داشته اند اما باید گفت که شاید پیگیری جدی تر نمایندگان پیشین مردم شهرستان نتایج بهتری این پروژه ها حاصل می نمود. علاوه بر این عدم تحقق وعده ها مبنی بر تکمیل و بهره برداری هر یک از این پروژه ها طی سال های اخیر موجب شد تا علاوه بر موارد ذکر شده در زیر دهها پروژه بلاتکلیف و نیمه تمام دیگر، انبوهی از مطالبات مردمی را باقی بگذارد. در ذیل نگاهی به عمده ترین پروژه های عمرانی و زیربنایی شهرستان مسجدسلیمان و وضعیت کنونی آن ها خواهیم داشت:

۱-افتتاح فرودگاه مسجدسلیمان همچنان در گیر و دار وعده های هوایی

فرودگاه مسجدسلیمان از جمله پروژه هایی ست که سال ها از وعده تکمیل و بهره برداری از آن می گذرد و به نظر می رسد زمان افتتاح آن همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد. علیرغم این که بیش از ۱۰ سال از آغاز فرآیند بهسازی و تکمیل فرودگاه مسجدسلیمان می گذرد و شمار بازدیدهای برخی مدیران کشوری و استانی از این پروژه از حیث شمار خارج است، اظهارنظرهای متفاوتی در این خصوص از سوی مسئولین در خصوص زمان بهره برداری از فرودگاه ابراز شده است. هر چند طی سه سال اخیر عملیات احداث ساختمان ترمینال فرودگاه و جاده دسترسی آن تا حدودی پیشرفت داشته است اما تاریخ دقیق بهره برداری از فرودگاه همچنان نامشخص است.

۲-عدم تکمیل جاده میانبُر و شهروندانی که همچنان قربانی می شوند

تیرماه سال ۹۰ بود که کلنگ آغاز عملیات اجرایی جاده میانبر مسجدسلیمان – اهواز با حضور نیکزاد وزیر وقت راه و شهرسازی به زمین زده شد و قرار بود این جاده در مدت زمان ۳۶ ماه احداث شود. پس از آن بود که جاده میانبُر مسجدسلیمان-اهواز به واسطه کلنگ زنی ها و بازدیدهای متعدد مسئولین خبرساز شد. علاوه بر این طی یک دهه اخیر بدلیل وقوع سوانح رانندگی متعدد و آمار بالای کشته و زخمی ها در این سوانح، جاده مسجدسلیمان-اهواز به عنوان جاده مرگ لقب گرفته است. بر پایه آخرین خبرها بخشی از عملیات اجرایی این جاده و چهار بانده کردن آن به طول ۶۰ کیلومتر ( شامل زیرسازی، روسازی و آسفالت) در حال انجام است اما تا تکمیل و بهره برداری از این پروژه به نظر می رسد زمان زیادی باقی مانده است. این جاده یکی از مطالبات اصلی مردمی به شمار می رود و در صورت بهره برداری تاکنون می توانست رضایتمندی زیادی را در بین شهروندان ایجاد نماید.

۳-بیمارستان نفت و اعتبار ۶۴ میلیاردی با سرنوشتی مبهم و نامعلوم

کمبودها در حوزه بهداشت و درمان مسجدسلیمان موجب شده که طی سالهای اخیر بخش عمده ای از بیماران جهت ادامه روند درمانی خود به شهرهای همجوار بویژه اهواز اعزام شوند. از این رو توسعه زیرساخت های درمانی یکی از مهمترین نیازهای فعلی شهرستان به شمار می رود. بیمارستان نفت واقع در منطقه شیخ مندنی از جمله پروژه های نیمه تمام و تعطیل شهرستان است که علی عسگر ظاهری نماینده وقت مردم شهرستان از تخصیص اعتبار ۵۴ میلیارد تومان برای ادامه کار این بیمارستان ۳۵ تختخوابی سخن گفته بود. هر چند که در برخی رسانه های دیگر اعتباری این پروژه ۶۴ میلیارد تومان ذکر شده است. هر چند بی توجهی به این پروژه و کلنگ زنی بیمارستان نفت واقع در محدوده بیمارستان قدیم نفت در خردادماه امسال ابهامات زیادی را باقی گذاشت. به نظر می رسد برای توسعه زیرساخت های بهداشت و درمان مسجدسلیمان همچنان باید چشم انتظار ماند.

۴-پروژه جاده مسجدسلیمان-شهرکرد در کشاکش تعطیلی های مداوم

با احداث جاده مسجدسلیمان-شهرکرد امید می رفت تا ایجاد یک محور جاده ای اصلی و ایمن بین دو استان مقدمات توسعه گردشگری و اقتصادی-تجاری مسجدسلیمان را نیز فراهم سازد. عملیات اجرائی قطعه اول محور مسجدسلیمان-شهرکرد به طول ۲۰ کیلومتر و اعتباری بالغ بر ۸۹ میلیارد تومان در دی ماه ۹۵ آغاز شد. پروژه ای که قرار بود طی مدت سه سال به بهره برداری برسد اما بارها به دلایل متعدد از جمله عدم تأمین اعتبار تعطیل شد تا همچون پروژه های جاده میانبُر و جاده کمربندی ادامه روند عملیات اجرایی و زمان بهره داری از آن نامشخص باشد.

۵-جاده کمربندی مسجدسلیمان هم مطابق برنامه ها پیش نرفت

کلنگ احداث جاده کمربندی مسجدسلیمان دیماه ۹۵ با حضور شریعتی استاندار، مدیرکل راه و شهرسازی، ظاهری نماینده مردم شهرستان به زمین زده شد. قرار بود این جاده به طول ۱۴کیلومتر و عرض ۲۵ متر با اعتباری بالغ بر ۴۵ میلیارد تومان طی ۳۶ ماه احداث شود. با این حال اگر پیگیری ها جهت رفع موانع پیش روی پروژه و تسریع در عملیات اجرایی مطابق برنامه زمان بندی انجام می گرفت شاید اکنون شاهد بهره برداری از جاده کمربندی مسجدسلیمان بودیم. جاده ای که می تواند محور اصلی عبور و مرور خودروهای سنگین باشد و ترافیک درون شهری مسجدسلیمان را کاهش دهد. هر چند که همچنان باید برای بهره برداری از این جاده منتظر ماند.

۶-وعده های مسئولین در پروژه موزه گنجینه صنعت نفت ته کشید

با تکمیل و راه‌اندازی پروژه موزه  گنجینه صنعت نفت در مسجدسلیمان زمینه رشد و توسعه اقتصادی، اشتغالزایی و جذب گردشگری نیز فراهم خواهد شد. همزمان با اجرای این پروژه قرار بود تا احداث سایر اجزای پارک موزه نفت شامل موزه چشمه های نفتی سی برنج، موزه چاه شماره یک و موزه پالایشگاه بی بیان نیز در دست اقدام قرار گیرد. علیرغم گذشت حدود چهار سال از آغاز به کار عملیات اجرای موزه گنجینه نفت اما این پروژه هنوز مورد بهره برداری قرار نگرفته و پیش بینی های مسئولین ذیربط در این خصوص تاکنون تحقق نیافته است.

۷-پتروپالایش بختیاری، مهم ترین پروژه اشتغالزایی در منطقه 

 عملیات اجرایی طرح پتروپالایش بختیاری در مسجدسلیمان آذرماه ۹۶ با حضور معاون اول رئیس جمهور آغاز شد. پروژه ای که با هدف جمع آوری گازها و تبدیل به فراورده ای الوفینی آغاز و در ۲ فاز تعریف شده است. فاز اول با ۲ میلیارد دلار و حدود ۱۴ و نیم میلیون متر مکعب گاز مورد نیاز که در مجتمع پتروپالایش بختیاری روزانه ۲۸ میلیون متر مکعب پالایش گازهای خام همراه نفت منطقه زیلایی و مناطق مجاور انجام شود. علاوه بر این انتظار می رفت تا این مجتمع به اشتغالزایی چوانان در منطقه  کمک بزرگی نماید. علیرغم گذشت شش سال از آغاز مجتمع پتروپالایش بختیاری هنوز خبری از ادامه عملیات اجرای آن در دست نیست. از یک سو مدیرعامل وقت پتروشیمی مسجدسلیمان سال گذشته گفت: باتوجه به اتمام مدت زمان اولیه موافقت نامه پتروپالایش بختیاری، تقاضای تمدید موافقت نامه اولیه را مطرح کرده‌ایم. از طرفی ورناصری اردیبهشت امسال با بیان اینکه پتروپالایش اسیر اختلافات میان سهامداران است، گفته بود: یکی از علت‌های اصلی عدم راه‌اندازی این اختلافات است. ضمن این که سهامدار اصلی پتروپالایش صندوق بازنشستگی کشوری است که در این صندوق اعتبار لازم  برای راه‌اندازی این پروژه که نزدیک به ۴ میلیارد دلار است، وجود ندارد.