هشدار نارنجی وقوع باران و گرد و خاک در خوزستان
هشدار نارنجی وقوع باران و گرد و خاک در خوزستان
اداره‌کل هواشناسی خوزستان با پیش‌بینی بارندگی و وقوع گرد و خاک در استان، هشدار سطح نارنجی صادر کرد.

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: با ورود سامانه بارشی و بالابودن شاخص‌های ناپایداری از اوایل وقت سه‌شنبه ۱۰ آبان‌ماه شاهد رگبار باران همراه با رعد و برق، احتمال ریزش تگرگ، وزش باد‌های متوسط گاهی تندباد‌های لحظه‌ای، احتمال برخاستن گرد وخاک‌های همرفتی در استان خواهیم بود.

به گزارش عصر اولین ها، محمد سبزه زاری افزود: این شرایط تا اواخر وقت پنجشنبه ۱۲ آبان‌ماه موجب بارش در مناطق شمالی و شرقی استان خوزستان و برخاستن گرد و خاک به ویژه در مناطق جنوبی و غربی و مرکزی می‌شود.

وی گفت: چهارشنبه بارش در اغلب مناطق استان خوزستان به ویژه مناطق شمالی و شرقی و بخش‌هایی از مرکز و جنوب و برخاستن گرد و خاک به ویژه در مناطق جنوبی و غربی و مرکزی خواهد بود.

سبزه زاری افزود: پنجشنبه بارش در اغلب مناطق استان خوزستان به ویژه مناطق شرقی و جنوب شرقی و بخش‌هایی از مرکز و جنوب و برخاستن گرد و خاک به ویژه در مناطق جنوبی و غربی و مرکزی ادامه خواهد داشت.

وی گفت: این شرایط موجب لغزندگی جاده، اصابت صاعقه، اختلال در سفر‌های بین شهری به ویژه در عبور از گذرگاه‌های کوهستانی، احتمال ریزش کوه، احتمال آبگرفتگی محدود معابر، احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و احتمال خسارت به صنعت کشاورزی، کاهش دید ناشی ازگرد و خاک همرفتی و احتمال آبگرفتگی و جاری شدن سیلاب‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی در مناطق کوهستانی می‌شود.

سبزه زاری توصیه کرد: تمهیدات لازم جهت کاهش خسارات احتمالی مد نظر ناشی از جاری شدن سیلاب، رعد و برق، وزش باد شدید و صاعقه و گرد و خاک همرفتی به کار گرفته شود. احتیاط در صعود به ارتفاعات، پرهیز از سفر‌های غیر ضروری، تسریع در کاشت محصولات پاییزه و تعجیل در برداشت محصولات آماده لحاظ شود.

  • منبع خبر : صدا و سیما