وضعیت فعلی حوزه طراحی و صفحه آرایی شایسته مطبوعات استان نیست
وضعیت فعلی حوزه طراحی و صفحه آرایی شایسته مطبوعات استان نیست

عصر اولین ها// دومین نشست هم اندیشی طراحان و صفحه آرایان خوزستان با حضور جمعی از فعالین این عرصه برگزار شد. به گزارش عصر اولین ها ، دومین نشست هم اندیشی طراحان و صفحه آرایان استان خوزستان با هدف بررسی مشکلات پیش روی این فعالانِ عرصه مطبوعات و اتخاذ راهکار مناسب برای رفع مشکلات در […]

عصر اولین ها// دومین نشست هم اندیشی طراحان و صفحه آرایان خوزستان با حضور جمعی از فعالین این عرصه برگزار شد.

به گزارش عصر اولین ها ، دومین نشست هم اندیشی طراحان و صفحه آرایان استان خوزستان با هدف بررسی مشکلات پیش روی این فعالانِ عرصه مطبوعات و اتخاذ راهکار مناسب برای رفع مشکلات در اهواز برگزار شد.
در این نشست که با حضور جمعی از طراحان و صفحه آرایان مطرح خوزستانی برگزار شد، الهام شیخ میری صفحه آرای یکی از روزنامه های استانی با اشاره به مشکلات و مسائل حوزه طراحی و صفحه آرایی اظهار کرد: طراحان و صفحه آرایان همواره عهده دار سخت ترین و پر استرس ترین بخش از تهیه و چاپ روزنامه ها هستند و با وجودی که همپای نشریات خوزستانی و از آغازین روزهای نشر پای ثابت کار بوده اند، اما متاسفانه تا کنون نه تنها دیده نشده اند بلکه از کمترین توجهی نیز برخوردار نبوده اند.
این صفحه آرای خوزستانی خاطر نشان کرد: امروز گرد هم آمده ایم تا با هماهنگی و تصمیم گروهی به حداقل شرایط دلخواه نزدیک و بدان دست یابیم.
همچنین در این نشست پرستو کوراوند دیگر صفحه آرای خوزستانی با تاکید بر اینکه مشکلات طراحان از ابعاد مختلفی قابل اشاره و بررسی است، تصریح کرد: کم توجهی و نادیده گرفتن وضعیت مالی و مدیریت زمان کار از سوی مدیران نشریات از عمده ترین مشکلات این قشر است؛ به نحوی که بیشتر همکاران مجبورند بدون ساعت کاری منظم، روزانه سه تا پنج ساعت زمان بیشتری را تا ارسال نشریه به چاپخانه متحمل شوند.
میلاد نواصری طراح و صفحه آرای حاضر در این نشست نیز به وضعیت حقوق و مزایای طراحان و صفحه آرایان خوزستانی اشاره کرد و گفت: درحالی که توانایی و عمدتا تخصص طراحی در خارج از دایره مطبوعات دارای راندمان چندین برابری از نظر مالی است اما همکاران صفحه آرا در خوزستان از حقوق اندکی برخوردار هستند که این خود می طلبد مدیران نشریات نگاه منصفانه تری به زحمت کشان این عرصه داشته باشند.
حمید ناصری دیگر صفحه آرای نشریات استان هم با بیان اینکه صفحه آرایی بر خلاف تصور دیگران کاری سخت و طاقت فرسا است، تصریح کرد: فرسودگی و آسیب های جسمی در اثر یکجا نشستن پشت کامپیوتر و تمرکز روزانه هفت الی هشت ساعت برای صفحه آرایی در ظاهر کاری راحت و متنوع است اما واقعیت اینست که هم اکنون اغلب همکاران حتی تنها با سابقه چند ساله، همگی از دردهای جسمی همچون کمر، گردن ، زانو ، رماتیسم و از همه بدتر تاری چشم رنج می برند چرا که مجبورند تمام مدت ساعات کار را پیوسته مشغول باشند.
ناصری تاکید کرد: همه این سختی ها درحالی است که صفحه آرا با توجه به شرایط خاص کاری و ضرورت کار مداوم نمی توانند استراحت و مرخصی کوتاه مدت را هم داشته باشند و حتی در وضعیت های نامناسبی چون قطعی برق، قطعی اینترنت و شرایط بدتر از جمله طوفان و سیل هم باز باید برای به ثمر رساندن کار رسانه های چاپی حضور داشته باشند.
زهرا صبوری دیگر صفحه آرای مطرح خوزستانی نیز در این نشست بیان کرد: از دیگر مشکلاتی که دوستان و همکاران ما را رنج می دهد ، موضوع امنیت شغلی آنهاست که همواره تهدیدی در کنار سایر مشکلات است.
صبوری اضافه کرد: متاسفانه برخی مدیران همیشه به دنبال به کارگیری نیروهایی هستند که دستمزد کمتری را مطالبه کنند، از سویی نیاز به کار و درآمد هم باعث شده تا نرخ شکنی و دستمزد حداقلی پیش بیاید و همین پدیده ناشایست خود به تهدیدی برای همگان تبدیل شده تا خود را در فضای شغلی نامطمئن ببیند، بی آنکه از حق و حقوق کاری خود سودی برده باشند .
صالحی نیز در این نشست با انتقاد از وضعیت موجود اظهار کرد: متاسفانه روزنامه های استان با تعدیل نیرو تمام بار نشریه را بر دوش صفحه آرا گذاشته اند، در واقع صفحه آرا در شرایط فعلی روزنامه ها، تنها به صفحه آرایی مشغول نیست بلکه وظایفی خارج از حیطه کاری برایش تعریف شده است.
وی ادامه داد: در حالی که برای آماده سازی روزنامه ، چندین نیرو مورد نیاز است اما روزنامه های استان عملا نه تنها چیدمان تمام صفحات را بر عهده یک صفحه آرا گذاشته اند بلکه وظایفی همچون تولید محتوا، خبرگیری، ویراستاری، تایپ و طراحی آگهی را هم با همان حقوق ومزایای اندک جزو وظایف صفحه آرا گذاشته اند.
صالحی تاکید کرد: وضعیت فعلی شایسته روزنامه های استان نیست و فشار کاری به یک نفر با حداقل حقوق و شرایط نامناسب کاری قطعا نتیجه ای جز کاهش روز به روز کیفیت نشریات نخواهد داشت، براین اساس نیاز است ضمن بررسی شرایط فعلی از سوی مدیران نشریات به وضعیت و مطالبات صفحه آرایان توجه و رسیدگی شود.
گفتنی است؛ کار گروه هم اندیشی طراحان و صفحه آرایان با حضور آقایان جوانمرد زاده، پور سامانی ، ناصری، نواصری، اعطا، سعدی و خانم ها صبوری، داودی، فردی پور، گودرزی، قطبی، صالحی، شیخ میری و کوراوند تشکیل شد.
همچنین نخستین نشست طراحان با مدیریت خانه مطبوعات استان برگزار شد و قرار است جلسات آتی با حضور مسئولان مربوطه و همچنین نمایندگان حقوقی برگزار و در راستای دستیابی به نتیجه مطلوب تلاش شود.