گزارش عملکرد مبتنی بر واقعیت باشد
گزارش عملکرد مبتنی بر واقعیت باشد
در هفته دولت امسال انتظار می رود رویکرد مجموعه استانداری بعنوان متولی اصلی برنامه ها فراهم نمودن بستر هم اندیشی و ایجاد اتاق فکر تخصصی جهت جذب ایده ها و نظرات دلسوزان اهل فن برای برون رفت استان از شرایط کنونی و اجرای متفاوت برنامه های گرامیداشت هفته دولت به دور کلیشه و تکرار باشد. نگرش متفاوت به این رویداد مهم می تواند به جذب بیشتر سرمایه های اجتماعی و تسهیلگری در اجرای مطلوب اقدامات و دستاوردهاي دولت و اطلاع رسانی صحیح به جامعه بینجامد.

عصر اولین ها// ایمان کاهکش: با فرا رسیدن هفته دولت در خوزستان نگاه جامعه و رسانه ها به عملکرد دولت در حوزه های مختلف است. دوم شهریورماه هر سال مزین به آغاز هفته دولت شده تا یادآور فداکاری دولتمردان ایثارگری باشد که از هیچ تلاشی برای خدمتگزاری فروگذار نبودند و همچون شهیدان رجایی و باهنر در این راه از جانشان هم مایه گذاشتند.
بدون شک هفته دولت بهانه ی خوبی است تا انتظارات و مطالبات مردمی بار دیگر مورد رصد جدی قرار بگیرند و پروژه و طرح های توسعه ای و زیرساختی مبتنی بر خواست مردمی طرح ریزی و عملیاتی شوند. موضوعی که طی سال های اخیر در اظهارات مسئولین مورد تاکید قرار گرفته است. با این حال در بسیاری شهرستان های استان خوزستان همچنان با نارسایی های عمده و کمبودهای زیرساختی در حوزه های مختلف ازجمله آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، رفاه و نشاط اجتماعی، محیط زیست و فضای سبز، ورزش و جوانان و … مواجه هستیم.

افزون بر این هفته دولت فرصتی فراهم شده تا مدیران دستگاهها به ارایه گزارش عملکرد مبتنی بر واقعیت به افکار عمومی بپردازند. از طرفی به رسم همه ساله طی مراسمی مدیران نمونه معرفی و‌مورد تقدیر قرار می گیرند. هر چند شاخص و معیارهای شفاف و صریحی در این خصوص اعلام نشده تا حداقل افکار عمومی و جامعه نیز بر اساس این معیارها عملکرد مدیران مربوطه را مورد ارزیابی قرار دهند و میزان کارآمدی آنان در بوته سنجش قرار گیرد.

از سوی دیگر بارها مشاهده شد که برخی مدیران دستگاههای اداری و اجرایی در گفتگو با رسانه ها و نشریات به اقدامات و فعالیت هایی اشاره داشته اند که آن چنان مبتنی بر واقعیت نبوده است. این اقدامات ضمن بزرگنمایی و بیان متفاوت با آن چه در عمل انجام گرفته بی اعتمادی جامعه به مدیران را موجب شده و نیز بعضاً عملکرد برخی مدیران را تنها در رسانه ها مطلوب جلوه نماید. علاوه بر این  یکی از مهمترین مولفه های مدیران خدمتگزار پاسخگویی و شفافیت است و تحقق این موضوع می تواند موجب افزایش رضایتمندی شهروندان از دستگاههای اجرایی و ادارات گردد.
با تمام آن چه گفته شد هفته دولت بهانه ای است تا دستگاههای اجرایی و ادارات در قالب نمایشگاه هفته دولت، نشست های خبری، برنامه های افتتاحیه، بهره برداری و کلنگ زنی و … ضمن در معرض نمایش قرار دادن عملکرد دستگاه متبوع طی یکسال اخیر، از برنامه ها و‌چشم انداز آتی نیز رونمایی کند. هر چند بایستی اشاره داشت گلایه مندی و نارضایتی شهروندان از عملکرد برخی ادارات و دستگاههای اجرایی قابل اغماض نیست.

در هفته دولت امسال انتظار می رود رویکرد مجموعه استانداری بعنوان متولی اصلی برنامه ها فراهم نمودن بستر هم اندیشی و ایجاد اتاق فکر تخصصی جهت جذب ایده ها و نظرات دلسوزان اهل فن برای برون رفت استان از شرایط کنونی و اجرای متفاوت برنامه های گرامیداشت هفته دولت به دور کلیشه و تکرار باشد. نگرش متفاوت به این رویداد مهم می تواند به جذب بیشتر سرمایه های اجتماعی و تسهیلگری در اجرای مطلوب اقدامات و دستاوردهای دولت و اطلاع رسانی صحیح به جامعه بینجامد.