فرافکنی شهردار اهواز در نشست با فعالین محیط زیست
فرافکنی شهردار اهواز در نشست با فعالین محیط زیست
جلسه هم‌اندیشی شهردار اهواز با فعالان محیط‌زیست در محل سالن جلسات شهرداری اهواز برگزار شد.

عصر اولین ها// جلسه هم‌اندیشی شهردار اهواز با فعالان محیط‌زیست در حالی برگزار شد که انتقادات برخی فعالان این حوزه را نیزدر پی داشته است.

امینی شهردار اهواز در این جلسه بیان داشت: در این جلسه نظرات عزیزان را شنیدیم و ماحصل این جلسه مشارکت جدی این دوستداران محیط زیست در بخشی از شهر و طی یک زمان‌بندی مشخص در دو سه مورد معین بودکه برای مثال ابتدا آموزش شهروندی را با یک زمان معین اعلام و در یک منطقه یا دو منطقه برخوردار و غیر برخوردار هم‌زمان و هر منطقه‌ای یک محل را انتخاب و اجرا کنیم. امینی ادامه داد: عزیزان پیشنهاد داشتند که ما برای پاکیزگی هرچه بیشتر شهر اهواز برنامه چهارساله‌ای را پیش‌بینی کنیم و شعارمان را هم اهواز پایتخت پاکیزگی ایران، اعلام کنیم.

با این حال به زعم برخی فعالان محیط زیست، شهردار اهواز در این جلسه به جای پذیرش مشکل مدیریتی وسیع در حوزه پسماند (جمع‌آوری و بازیافت)، تقصیر را بر گردن شهروندان انداخته و مشکل را فرهنگ شهروندی دانسته است. هر چند در تشریح اهداف و سیاست های سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز مواردی از قبیل :

-اجرای برنامه های مدیریت پسماندها در شهر بر اساس قانون مدیریت پسماندها از قبیل برنامه ریزی ،ساماندهی ،مراقبت و عملیات اجرایی مربوط به کاهش تولید ، جمع آوری ذخیره سازی ، جداسازی ، حمل و نقل ، بازیافت ،پردازش و دفع پسماندهای عادی از جمله پسماندهای شهری ،عمرانی و ساختمانی 

-ایجاد بانک اطلاعات و ارتقاء سطح فناوری در بخشهای نرم افزاری و سخت افزاری / افزایش توان کارشناسی و مدیریتی سازمان (شهرداری در زمینه مدیریت پسماندها ) 

-کاهش تصدی گری و بستر سازی لازم بمنظور مشارکت هرچه بیشتر و جذب سرمایه های بخش خصوصی در زمینه فعالیتهای سازمان با رعایت مقررات مربوطه 

-گسترش همکاریهای مردمی و افزایش آگاهی های عمومی از طریق آموزش و اطلاع رسانی

– جلب رضایت شهروندان / حفظ پاکیزگی و نظافت محیط شهری 

-بهینه سازی و ارتقاء مدیریت پسماندهای عادی و ویژه موجود در پسماندهای عادی شامل تولید ،ذخیره سازی موقت ،جمع آوری ،حمل و نقل ،بازیافت ،پردازش و دفع صحیح پسماندهای جامد عنوان شده است. 

از طرفی دیگر مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اهواز سال گذشته از دفع نخاله‌های ساختمان در سایت صفیره خبر داده بود. وی تصریح کرد: در فاز اول این برنامه ابتدا دنبال جمع‌آوری نخاله‌ها و انتقال به سایت صفیره هستیم و در فاز دوم تهیه و راه‌اندازی دستگاه بازیافت در این سایت و یا زمین مجاور آن در دستور کار قرار دارد تا در نهایت در فاز سوم بتوانیم از نخاله‌ها، مصالح ارزشمند تولید کنیم.

علاوه بر این در ماده ۴ آیین‌نامه‌ اجرایی‌ قانون‌ مدیریت‌ پسماندها مصوب مردادماه ۱۳۸۴ اشاره شده : مدیریت‌های اجرایی پسماندهای عادی باید طرح جامع و تفصیلی مدیریت پسماند را به گونه‌ای تهیه کنند که در مراکز استان‌ها و همچنین شهرهای با جمعیت بیش از یک‌میلیون نفر تا پایان سال ۱۳۹۰ و در سایر شهرها و رو‌ستاها تا پایان سال ۱۳۹۲، همه پسماندهای عادی را به‌صورت تفکیک‌شده جمع‌آو‌ری نمایند. همچنین وضعیت مدیریت پسماند در شهر اهواز به گونه ای است که به نظر می رسد عمل به این آیین نامه محلی از اعراب نداشته و شهردار اهواز نیز اشاره ای به میزان اجرایی ساختن آن نداشته است.

با تمام این تفاسیر انتظار می رود شهرداری اهواز ضمن بازنگری موارد پیش گفته و ارزیابی تحقق اهداف و سیاست های سازمان مدیریت پسماند، میزان رضایت مندی شهروندان را نیز در این خصوص مورد سنجش قرار دهد تا عیار مدیریت شهرداری در این زمینه مشخص و تدابیر لازم در ادامه کار اندیشیده شود.