مردودی خوزستان در رتبه های تک رقمی کنکور
مردودی خوزستان در رتبه های تک رقمی کنکور
خاطرمان باشد که مدیران استانی و نمایندگان مجلس مهم ترین افراد در اتخاذ تصمیمات حیاتی و تأثیرگذار در بهبود سطح کیفی آموزش در استان هستند

عصر اولین ها// ایمان کاهکش: خبر کوتاه و نگران کننده بود؛ هیچ دانش آموز خوزستانی در جمع رتبه های تک رقمی کنکور ۱۴۰۳ جای نداشت درست مشابه سال ۱۴۰۱ و با کمی تفاوت نسبت به سال  ۱۴۰۲ که یک خوزستانی رتبه تک رقمی را کسب کرد و در سال ۱۴۰۰ دو داوطلب.

می دانیم که موفقیت تحصیلی دانش اموزان یک شاخص مهم در ارزیابی نظام آموزشی تلقی می شود و این موفقیت بخشی از ملاک های ارزیابی عملکرد معلمان نبز خواهد بود. از این رو شاخص قبولی در کنکور و کسب رتبه های برتر را می توان در ارزیابی علمکرد یک نظام آموزشی ملاک عمل قرار داد. موضوعی که موجب شده تا استان های موفق در این زمینه با برجسته نمودن کسب رتبه های برتر کنکور، مدیریت آموزشی خود را کارآمد جلوه دهند. در سوی دیگر ماجرا خوزستان در چهارسال گذشته تنها سه داوطلب را در جمع رتبه های تک رقمی معرفی نمود.

بر پایه مطالعات انجام گرفته در خصوص عوامل موثر بر موفقیت تحصیلی، فارغ از وضعیت اقتصادی خانواده، عوامل محیطی و شرایط فردی داوطلب، مولفه های مرتبط با آموزش از اهمیت بسزایی برخوردارند. یکی از مهم ترین مولفه ها نیروی انسانی باتجربه است که بهمراه زیرساخت های آموزشی در موفقیت تحصیلی نقش تأثیرگذاری را ایفا می کنند. شاید بتوان گفت میزان موفقیت تحصیلی داوطلبان با افزایش آمار مهاجرت معلمان و تمایل آنان به بازنشستگی که به دلایل مختلف اتفاق می افتد رابطه مستقیم دارد.

هر چه هست آمار کنکور امسال همچون سال های گذشته زنگ خطر را در خصوص بهره وری و کیفیت نظام آموزش در خوزستان به صدا درآورد. نهادی که وظیفه تعلیم و تربیت نیروی انسانی کارآمد و موثر را بر عهده دارد و وضعیت نگران کننده امروز شاید مبیّن این نکته باشد که خوزستان با این همه فراوانی منابع و ثروت در سال های آتی با بحران نیروی انسانی موفق در حوزه های مختلف روبرو شود.

خاطرمان باشد که مدیران استانی و نمایندگان مجلس مهم ترین افراد در اتخاذ تصمیمات حیاتی و تأثیرگذار در بهبود سطح کیفی آموزش در استان هستند و به جای گزارش دهی آمار و انتقاد از وضعیت موجود در رسانه ها بهتر است با الگوبرداری از استان ها و مناطق مختلف، زمینه ساز ارتقاء شاخص های توسعه و موفقیت در نظام آموزشی شوند. البته که مردم خوزستان نیز موفقیت های احتمالی را به پای آنان خواهند نوشت اگر که اراده ای برای تغییر و برون رفت از وضعیت آموزشی نگران کننده فعلی باشد.