ماجرای احداث «سد مارون ۲» همچنان ادامه دارد
ماجرای احداث «سد مارون ۲» همچنان ادامه دارد
صحبت‌های رسانه‌ای از سوی رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست مبنی بر انجام مطالعات مجدد بر احداث سد و صدور مجوز زیست محیطی این سد، نگرانی‌هایی را برای مردم شرق خوزستان در مجلس ایجاد کرد و نمایندگان خوزستان در مجلس اظهاراتی در این مورد داشتند.

 تاسیس سد مارون دو از حدود یکسال پیش در رسانه‌های محلی خوزستان بر سر زبان‌ها افتاد و فعالین محیط زیستی این استان نسبت به تاسیس این سد اظهار نگرانی داشتند، اما از حدود سه‌هفته پیش، صحبت‌های رسانه‌ای از سوی رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست مبنی بر انجام مطالعات مجدد بر احداث سد و صدور مجوز زیست محیطی این سد، نگرانی‌هایی را برای مردم شرق خوزستان ایجاد کرد.

سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در آخرین اظهارات خود درباره مجوز تاسیس سد مارون ۲ گفت:  این سد در دفتر ارزیابی‌های محیط زیستی سازمان با حضور همه کارشناسان دستگاه‌های مختلف در حال بررسی است و طبق نتایج علمی و اقتصادی عمل خواهیم کرد و تصمیم گیری درباره سد مارون۲ کاملا بر اساس کار کارشناسی خواهد بود و تحت تاثیر مسائل سیاسی قرار نمی‌گیریم.

ماجرای تاسیس سد مارون2 همچنان ادامه دارد / محتوای نامه فرماندار بهبهان به استاندار خوزستان چیست؟همچنین اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان مدتی پیش گفته بود: در نشست کمیته ارزیابی سد مارون۲ در سازمان حفاظت محیط زیست در اواخر سال گذشته، مخالفت خود را با ساخت این سد اعلام کردیم، اما سازمان حفاظت محیط زیست با ساخت این سد موافقت ضمنی کرده و قرار است بعد از برطرف کردن ایراد‌های گزارش ارزیابی، مجوز محیط زیستی ساخت این سد صادر شود.

این موافقت ضمنی سازمان حفاظت محیط زیست، موجی از اظهار نظر‌های نمایندگان خوزستان را در پی داشت، حجت الاسلام ناصری نژاد نماینده شادگان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آسیب‌های سد سازی در استان خوزستان گفت: روند سد سازی باعث خشک شدن بسیاری از اراضی پایین دست شده است؛ در حوزه مارون که در انتهای آن تالاب شادگان قرار دارد، نیز با آسیب‌هایی همراه بوده و باعث شده نخلستان‌های خرمشهر ده‌ها برابر بیشتر از جنگ خشک شود، کشاورزی و ماهیگیری از بین برود و تالاب شادگان عملا خشک شده که در پی آن با مشکلاتی مواجهیم.

وی تاکید کرد: بعد از تاسیس سد مارون یک خود احداث سد به تالاب شادگان ضربه زد و بعد از آن باعث شد که ۵ میلیون نخل منطقه به کمتر از ۲ میلیون نخل تقلیل یابد و کشاورزی منطقه و حق‌آبه منطقه از بین رفته؛ قبل از احداث سد مارون یک گفته بودند که با احداث این سد ۵۰ هزار هکتار زمین را آباد می‌کنیم، اما در حقیقت اینطور نیست.آقاجری، نماینده مردم ماهشهر در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به خشک شدن استان خوزستان در پی سدسازی‌های بی‌رویه خاطر نشان کرد: در حال حاضر در خوزستان با مشکل ریزگرد‌ها مواجه هستیم که منشاء این مشکل احداث سد‌ها به ویژه پس از انقلاب است؛ در گذشته به ویژه در خوزستان با طغیان رودخانه‌ها آب وارد هور‌های فصلی و دائمی می‌شد، اما با احداث سد‌ها دیگر آبی در رودخانه وجود ندارد تا طغیان کند بنابراین همه تالاب‌ها و هور‌های فصلی خشک و کانون ریزگرد شده‌اند و با وزش کمترین باد، ریزدگرد‌ها بلند می‌شوند و خوزستان و حتی استان‌های اطراف را آلوده می‌کنند.

نماینده ماهشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر رودخانه جراحی آبی ندارد و سد مارون یک نیز آب ندارد. آب شرب هندیجان و ماهشهر مشکل دارد، اما به دلیل اینکه سد مارون یک آب ندارد نمی‌توانند به ما آبی بدهند و کشت نیز ممنوع شده است، اما می‌گویند سد مارون ۲ احداث شود تا دیگر هیچ آبی وارد منطقه نشود؛ در این شرایط انتظار می‌رود آقای سلاجقه جلوی این کار را بگیرد.

ماجرای تاسیس سد مارون2 همچنان ادامه دارد / محتوای نامه فرماندار بهبهان به استاندار خوزستان چیست؟مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران و نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به مجوز نداشتن احداث این سد تصریح کرد: پروژه احداث سد مارون ۲ مجوز زیست محیطی ندارد. در این زمینه نمایندگان خوزستان به صورت ویژه و جدی در تلاش هستند تا اجرای این پروژه را به دلیل نداشتن مجوزات زیست محیطی متوقف کنند.

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سد مارون یک نیز در شرایط فعلی نمی‌تواند حق آبه پایین دست خود را تامین کند، گفت: اتفاقی که اکنون برای خشک شدن نخل‌ها و عدم تامین آب کشاورزی در پایین دست خوزستان رقم خورده، به واسطه احداث سد مارون یک و مشکلات آن است و حال تصور کنید احداث سد مارون ۲ چه وضعیت بدتری را رقم خواهد زد.

یوسفی عنوان کرد: احداث سد مارون ۲ یک کار غیر قانونی و بدون مجوز زیست محیطی است و نمایندگان همه مخالف اجرای چنین طرحی هستند و تاکنون نیز مانع اجرای آن شده‌اند.

ماجرای تاسیس سد مارون2 همچنان ادامه دارد / محتوای نامه فرماندار بهبهان به استاندار خوزستان چیست؟اظهار نظر‌ها و هشدار‌ها نسبت به تاسیس سد مارون ۲ صرفا به نمایندگان مجلس و کارشناسان محیط زیستی محدود نشد و فرماندار بهبهان طی نامه‌ای صریح به استاندار خوزستان هشدار‌هایی را درباره تاسیس این سد مطرح کرد.

در بخشی از متن این نامه مهم و هشدارآمیز آمده است: چرا وقتی سد مارون خودش با بحران جدی مواجه است، می‌بایست در بالادست آن تن به بارگذاری‌های بیشتر بدهد؟ مگر در دو کشور مختلف قرار است این دو سد احداث گردد؟! چگونه می‌خواهند ۳۰ هزار هکتار زمین کشاورزی به اراضی کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد به پشتوانه آب سد مارون ۲ اضافه کنند، وقتی هم اکنون در تامین حقابه ۱۱۰ هزار هکتاری اراضی پایین دست سد مارون بهبهان با مشکلات جدی روبرو می‌باشند؟ خروجی این اتفاق نامیمون یعنی: به ازای اراضی کشاورزی که می‌خواهند در کهگیلویه و بویراحمد اضافه کنند، دست کم دو تا سه برابرش را در خوزستان و در پایاب حوضه آبخیز مارون یک از دست خواهد رفت.

ماجرای تاسیس سد مارون2 همچنان ادامه دارد / محتوای نامه فرماندار بهبهان به استاندار خوزستان چیست؟

در پایان این نامه نیز فرماندار بهبهان از استاندار خوزستان درخواست کرد: مع الوصف با عنایت به موارد پیشگفت و خسارت‌های جدی که به پایین دست مارون (استان خوزستان) و محیط زیست وارد خواهد نمود و در راستای جلوگیری از ایجاد تنش‌های اجتماعی خواهشمند است دستورات لازم برای جلو گیری از احداث سد مذکور صادر فرمایند.