نگاهی گذرا به عملکرد علیرضا ورناصری، دوسال پس از انتخابات اسفند ۹۸
نگاهی گذرا به عملکرد علیرضا ورناصری، دوسال پس از انتخابات اسفند ۹۸
دوسال پس از انتخابات دوم اسفندماه 98 مجلس در حوزه انتخابیه مسجدسلیمان، لالی، اندیکا و هفتکل علیرضا ورناصری نماینده مردم شهرستان با چالش های متفاوتی روبرو شده است.

عصر اولین ها// دوسال پس از انتخابات دوم اسفندماه ۹۸ مجلس در حوزه انتخابیه مسجدسلیمان، لالی، اندیکا و هفتکل علیرضا ورناصری نماینده مردم شهرستان با چالش های متفاوتی روبرو شده است.

به گزارش عصر اولین ها، چهارم اسفندماه ۹۸ علیرضا ورناصری با کسب بیش از ۳۸ درصد از آراء شهروندان بعنوان نماینده مردم شهرستان در مجلس معرفی شد. اکنون پس از گذشت دوسال و حضور حدود ۲۱ ماه در مجلس، عملکرد وی در حوزه های مختلف شهرستان از جهات مختلفی قابل بررسی است. در زیر به بخشی از آن نگاهی خواهیم انداخت:

نماینده ای که حامی طرح شفافیت نیست

اگر چه خردادماه ۹۹ خبری منتشر شد که علیرضا ورناصری با حمایت و امضای طرح شفاف سازی آرای نمایندگان، گفت: مطابق عهدم ، طرح شفافیت آرای نمایندگان را امضا نمودم،زیرا پاسخ شایسته به اعتماد مردم را صداقت و تلاش برای کاهش مشکلات می دانم. اما در بزنگاه مقرر اکنون که زمان نهایی شدن طرح شفافیت برای بازگشت به صحن علنی در کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس است. این طرح در کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس بررسی و جزئیات آن تصویب شده و این طرح هم اکنون آماده ورود به صحن علنی مجلس شورای اسلامی است. با این حال علیرغم اظهارنظر قبلی اما نام ورناصری در جمع حامیان طرح شفافیت آراء به چشم نمی خورد.

راه اندازی فرودگاه در سایه واگذاری میلیاردها ریال پروژه ترک تشریفات

طی ماههای اخیر تکمیل ساختمان فرودگاه مسجدسلیمان جمله مواردی بود که بعنوان عملکرد مثبت دولت در مسجدسلیمان تلقی گردیده است. با این حال مشخص نیست میلیاردها ریال پروژه ترک تشریفات در مسجدسلیمان بر چه مبنا و به کدام پیمانکاران واگذار شده است. هر چند طی نامه ای رسمی از فرماندار مسجدسلیمان درخواست شد تا لیست پیمانکاران پروژه های ترک تشریفات در مسجدسلیمان منتشر شود و حتی در نشست ورناصری با اصحاب رسانه نیز این درخواست مطرح شد. با این حال سکوت و ابهام در این خصوص موجب شده تا بسیاری شائبه ها در خصوص واگذاری پروژه ها به برخی پیمانکاران خاصی و شایعات مبنی بر فساد مطرح شود.

ایجاد برخی نهادهای موازی بدون دستورالعمل و قانون

از جمله مواردی که مورد انتقاد زیادی از کنشگران و حتی اهالی ورزش نیز قرار گرفته بود ایجاد برخی نهادهای موازی با ادارات و دستگاههای اجرایی بود. از آن جمله می توان به کارگروه ورزش نماینده اشاره داشت. افرادی که مشخص نیست بر اساس کدام دستورالعمل فعالیت دارند و حتی در برخی جلسات باشگاه نفت نیز حضور یافته اند. این موضوع که قبلاً نیز به آن پرداخته شده می تواند به تضعیف نهادهای مربوط با حوزه فعالیت کارگروه ها منجر شود و موجب نارضایتی برخی شهروندان و ذینفعان گردد.

فعالیت موسسه خیریه به ریاست نماینده در بنگله شرکتی

از جمله مواردی که در دوره نماینده وقت نیز مورد انتقاد قرار گرفت استفاده از بنگله شرکتی بود. با این حال فعالیت موسسه خیریه ای که ریاست هیأت مدیره آن بر عهده نماینده مردم شهرستان است در بنگله شرکتی مورد انتقاد قرار گرفته است. هر چند که تاکنون جوابیه ای رسمی در پاسخ به این موضوع و ابهامات مطرح شده منتشر نشده اما نشانی و محل فعالیت موسسه خیریه مورد اشاره در روزنامه رسمی منازل شرکت نفت درج شده است.

مسجدسلیمان شهری که همچنان شهردار ندارد

با عدم تأیید صلاحیت سه شهردار منتخب مسجدسلیمان، شهرداری همچنان با سرپرست اداره می شود و به احتمال زیاد این موضوع تا ۱۴۰۱ نیز ادامه خواهد یافت. موضوعی که انتظار می رفت با نظارت صحیح نماینده مردم شهرستان و پیگیری و تذکر به نهادهای متولی از جمله وزیر کشور و استاندار خوزستان، روند بررسی و صدور حکم انتصاب یکی از سه شهردار منتخب مسجدسلیمان تسریع می یافت. موضوعی که به نظر می رسد در تاریخ کشور کم سابقه باشد که صلاحیت سه شهردار منتخب رد شود.

انتصابات بر مبنای شایستگی و تخصص باشد

از دیگر مواردی که با انتقاد بسیاری شهروندان همراه بود روند و چگونگی برخی انتصابات ادارات و ارگان ها بود. موضوعی که برخی مقاطع با شدت بیشتری و به اصطلاح بصورت اتوبوسی انجام گرفت. با این حال نبایستی از نقش نماینده در انتصابات به راحتی گذشت و چراغ سبز وی جهت برخی انتصابات نیز می تواند ملاک عمل گیرد. علاوه بر این در حوزه مسجدسلیمان بزرگ طوایف مختلفی، نخبگان و افراد شایسته بسیاری هستند که از مدیران ارشد استان انتظار می‌رفت که شخصیت‌ها و افراد با تراز بالا و با وجهاتی در ادارات این حوزه بزرگ انتصاب شوند. نظارت نماینده نیز بر این موارد از اهمیت بسزایی برخوردار بوده است.

نفت مسجدسلیمان؛ از رتبه تک رقمی و نیمه نهایی جام حذفی تا کاندیداتوری سقوط 

تیم نفت مسجدسلیمان و عملکرد آن در لیگ برتر از اهمیت ویژه ای نزد هواداران و شهروندان برخوردار است. با این حال دو سال قبل نفتی ها رتبه ای میانه جدول رده بندی لیگ برتر را تجربه کردند و حتی تا نیمه نهایی جام حذفی پیش رفتند. با این حال تغییرات هیأت مدیره باشگاه، مشکلات مالی و برخی حواشی دیگر موجب شد در این فصل شیران زاگرس در جمع کاندیداهای سقوط به دسته اول قرار گیرند. هر چند تلاش ها و پیگیری از طریق وزارت نفت توسط نماینده مردم شهرستان انجام گرفته اما انتظار می رفت نظارت بهتر و بیشتری بر روند فعالیت تیم انجام می گرفت.

تعطیلی و بلاتکلیفی بسیاری از پروژه ها در حوزه راه

با وجود آن که بارها گفته شد که برون رفت مسجدسلیمان از وضعیت موجود در گروه تکمیل راههای مواصلاتی است اما بسیاری از پروژه های حوزه راه در بلاتکلیفی بسر می برند. ادامه پروژه جاده میانبُر پس از نامه ای که گفته شد مجوز محیط زیستی است، فعلا در هاله ای از ابهام قرار دارد.همچنین ورناصری اخیرا از اختصاص مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال برای احداث و تکمیل باند دوم جاده اهواز – مسجدسلیمان – اندیکا خبر داد. با این حال عملیات اجرایی آن همچنان با تعطیلی همراه است. علاوه بر این همچنان از احداث راه آهن شوشتر-مسجدسلیمان که سال ها قبل تفاهم نامه آن منعقد شده بود خبری در دست نیست.

افزون بر ان چه گفته شد بسیاری موارد دیگر نیز در سطح شهرستان مسجدسلیمان به چشم می خورد که انتظار می رفت با همت بیشتری از سوی دولت و پیگیری و نظارت صحیح نماینده شهرستان انجام پذیرد. با این حال تغییرات کنونی در صورت وجود برای شهروندان با مشاهده وضعیت فعلی شهرستان و مقایسه با سنوات قبلی ملموس خواهد بود. در نهایت امیدواریم برخی موارد که اهمیت ویژه ای نزد شهروندان برخورداراست مورد بررسی و امعان نظر جدی تر قرار گیرد.