چکیده عملکرد نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس؛ ۷۳۰ روز بدون شفافیت !؟
چکیده عملکرد نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس؛ ۷۳۰ روز بدون شفافیت !؟
با گذشت دوسال از شروع به کار مجلس یازدهم، ورناصری نماینده مردم در حوزه انتخابیه مسجدسلیمان، لالی، اندیکا و هفتکل با چالش های متفاوتی روبرو شده است.

با گذشت دوسال از شروع به کار مجلس یازدهم، ورناصری نماینده مردم در حوزه انتخابیه مسجدسلیمان، لالی، اندیکا و هفتکل با چالش های متفاوتی روبرو شده است.

به گزارش عصر اولین ها، چهارم اسفندماه ۹۸ علیرضا ورناصری با کسب بیش از ۳۸ درصد از آراء شهروندان بعنوان نماینده مردم شهرستان در مجلس معرفی و به همراه دیگر نمایندگان مجلس یازدهم کار خود را از خردادماه ۹۹ آغاز نمود. اکنون با گذشت دو سال می توان عملکرد وی در حوزه های مختلف شهرستان را از جهات مختلفی بررسی نمود. در زیر به بخشی از آن نگاهی می اندازیم:

نماینده ای که حامی طرح شفافیت نیست

اگر چه خردادماه ۹۹ خبری منتشر شد که علیرضا ورناصری با حمایت و امضای طرح شفاف سازی آرای نمایندگان، گفت: مطابق عهدم ، طرح شفافیت آرای نمایندگان را امضا نمودم،زیرا پاسخ شایسته به اعتماد مردم را صداقت و تلاش برای کاهش مشکلات می دانم. اما در بزنگاه مقرر اکنون که زمان نهایی شدن طرح شفافیت برای بازگشت به صحن علنی در کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس است. این طرح در کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس بررسی و جزئیات آن تصویب شده و این طرح هم اکنون آماده ورود به صحن علنی مجلس شورای اسلامی است. با این حال علیرغم اظهارنظر قبلی اما نام ورناصری در جمع حامیان طرح شفافیت آراء به چشم نمی خورد.

راه اندازی فرودگاه در سایه واگذاری میلیاردها ریال پروژه ترک تشریفات

طی ماههای اخیر تکمیل ساختمان فرودگاه مسجدسلیمان جمله مواردی بود که بعنوان عملکرد مثبت دولت در مسجدسلیمان تلقی گردیده است. با این حال مشخص نیست میلیاردها ریال پروژه ترک تشریفات در مسجدسلیمان بر چه مبنا و به کدام پیمانکاران واگذار شده است. هر چند طی نامه ای رسمی از فرماندار مسجدسلیمان درخواست شد تا لیست پیمانکاران پروژه های ترک تشریفات در مسجدسلیمان منتشر شود و حتی در نشست ورناصری با اصحاب رسانه نیز این درخواست مطرح شد. با این حال سکوت و ابهام در این خصوص موجب شده تا بسیاری شائبه ها در خصوص واگذاری پروژه ها به برخی پیمانکاران خاصی و شایعات مبنی بر فساد مطرح شود.

ایجاد برخی نهادهای موازی بدون دستورالعمل و قانون

از جمله مواردی که مورد انتقاد زیادی از کنشگران و حتی اهالی ورزش نیز قرار گرفته بود ایجاد برخی نهادهای موازی با ادارات و دستگاههای اجرایی بود. از آن جمله می توان به کارگروه ورزش نماینده اشاره داشت. افرادی که مشخص نیست بر اساس کدام دستورالعمل فعالیت دارند و حتی در برخی جلسات باشگاه نفت نیز حضور یافته اند. این موضوع که قبلاً نیز به آن پرداخته شده می تواند به تضعیف نهادهای مربوط با حوزه فعالیت کارگروه ها منجر شود و موجب نارضایتی برخی شهروندان و ذینفعان گردد.

فعالیت موسسه خیریه به ریاست نماینده در بنگله شرکتی

از جمله مواردی که در دوره نماینده وقت نیز مورد انتقاد قرار گرفت استفاده از بنگله شرکتی بود. با این حال فعالیت موسسه خیریه ای که ریاست هیأت مدیره آن بر عهده نماینده مردم شهرستان است در بنگله شرکتی مورد انتقاد قرار گرفته است. هر چند که تاکنون جوابیه ای رسمی در پاسخ به این موضوع و ابهامات مطرح شده منتشر نشده اما نشانی و محل فعالیت موسسه خیریه مورد اشاره در روزنامه رسمی منازل شرکت نفت درج شده است. علاوه بر این تاکنون گزارشی از عملکرد این موسسه خیریه منتشر نشده است.

مسجدسلیمان شهری که همچنان شهردار ندارد

با عدم تأیید صلاحیت چهار شهردار منتخب مسجدسلیمان، شهرداری همچنان با سرپرست اداره می شود. موضوعی که انتظار می رفت با نظارت صحیح نماینده مردم شهرستان و پیگیری و تذکر به نهادهای متولی از جمله وزیر کشور و استاندار خوزستان، روند تعیین تکلیف شهرداری مسجدسلیمان تسریع می یافت. موضوعی که به نظر می رسد در تاریخ کشور کم سابقه باشد که صلاحیت چهار شهردار منتخب رد شود. 

عدم دخالت در انتصابات؛ از شعار تا عمل

از دیگر مواردی که با انتقاد بسیاری شهروندان همراه بود روند و چگونگی برخی انتصابات ادارات و ارگان ها بود. موضوعی که برخی مقاطع با شدت بیشتری و به اصطلاح بصورت اتوبوسی انجام گرفت. با این حال نبایستی از نقش نماینده در انتصابات به راحتی گذشت و چراغ سبز وی جهت برخی انتصابات نیز می تواند ملاک عمل گیرد. تا جایی که می توان گفت این روزها مسجدسلیمان آموزشگاه مدیریتی افراد کم تجربه و بدون رزومه شده و قطار انتصابات در مسجدسلیمان روی ریل گروهی خاص  قرار گرفته است. از سوی دیگر هر چند ورناصری در خصوص عدم دخالت در انتصابات سخن به میان آورده اما واکنش به انتصاب فرماندار غیربومی مسجدسلیمان و صدور بیانیه ای در این خصوص، موضوع را به سمت و سوی دیگری کشانید. افزون بر این باید یادآور شد در حوزه مسجدسلیمان بزرگ طوایف مختلفی، نخبگان و افراد شایسته بسیاری هستند که از مدیران ارشد استان انتظار می‌رفت که شخصیت‌ها و افراد با تراز بالا و با وجهاتی در ادارات این حوزه بزرگ انتصاب شوند. نظارت نماینده نیز بر این موارد از اهمیت بسزایی برخوردار بوده است.

تغییرات مدیریت در پتروشیمی مسجدسلیمان و سرنوشت پرابهام پتروپالایش 

از جمله مواردی که طی یک ماه اخیر حوزه مسجدسلیمان را با چالش همراه ساخته تغییرات مدیریتی در شرکت پتروشیمی مسجدسلیمان بود. این موضوع  تا جایی پیش رفت که ورناصری در تذکری به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: “باید وزیر کار عزل مدیرعامل پتروشیمی مسجدسلیمان را به صورت ویژه مورد رسیدگی قرار دهد و برای مردم شفاف‌سازی شود. من هم تا حصول نتیجه این موضوع را پیگیری می‌کنم.” با این حال علاوه بر این که تاکنون خبری از نتیجه این پیگیری منتشر نشده، موجی از انتصابات افراد غیربومی در پتروشیمی مسجدسلیمان طی روزهای اخیر انجام گرفته است. از طرفی احداث مجتمع پتروپالایش بختیاری نیز در هاله ای از ابهام قرار گرفته و از آغاز روند عملیات اجرایی آن خبری در دست نیست.

تعطیلی و بلاتکلیفی بسیاری از پروژه ها در حوزه راه

با وجود آن که بارها گفته شد که برون رفت مسجدسلیمان از وضعیت موجود در گروه تکمیل راههای مواصلاتی است اما بسیاری از پروژه های حوزه راه در بلاتکلیفی بسر می برند. ادامه پروژه جاده میانبُر پس از نامه ای که گفته شد مجوز محیط زیستی است، فعلا در هاله ای از ابهام قرار دارد.همچنین ورناصری اخیرا از اختصاص مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال برای احداث و تکمیل باند دوم جاده اهواز – مسجدسلیمان – اندیکا خبر داد. با این حال به نظر می رسد عملیات اجرایی آن همچنان با تعطیلی همراه است. علاوه بر این همچنان از احداث راه آهن شوشتر-مسجدسلیمان که سال ها قبل تفاهم نامه آن منعقد شده بود خبری در دست نیست.

علاوه بر موارد پیش گفته اخیراً لیستی از موارد متعدد بعنوان بخشی از عملکرد ورناصری حوزه انتخابیه منتشر شده که اشاره به سرانجام آن ها نیز خالی از لطف نخواهد بود؛

-استقرار پایگاه امداد هوایی شمال و شرق استان خوزستان در مسجدسلیمان؛ که البته شهروندان طی ماههای اخیر همواره برای امداد هوایی و اعزام بیماران به مناطق دیگر با مشکلات و چالش های مختلفی مواجه بوده اند و آن گونه که می بایست این موضوع رضایت بخش نبوده است.

-استقرار دانشگاه فرهنگیان در مسجدسلیمان؛ که پس از گذشت دو سال به نظر می رسد همچنان ضمیمه دانشگاه فرهنگیان اهواز محسوب می شود و کد مستقل از وزارتخانه را دریافت ننموده است.

-تامین تجهیزات پزشکی بیمارستان ۲۲ بهمن مسجدسلیمان؛ که با این وجود بیمارستان ۲۲ بهمن با کمبود امکانات حداقلی برای خدمات رسانی به شهروندان مواجه است و میزان رضایتمندی شهروندان از خدمات دهی در حوزه بهداشت و درمان را تحت الشعاع قرار داده است. 

-تامین و تقویت شبکه آبرسانی بخشی از مناطق شهر مسجدسلیمان؛ با این حال بسیاری از مناطق مسجدسلیمان با آب جیره بندی روبرو هستند و حتی در برهه ای از زمان با چالش قطعی آب مواجه شدند.

افزون بر ان چه گفته شد بسیاری موارد دیگر نیز در سطح شهرستان مسجدسلیمان به چشم می خورد که انتظار می رفت با همت بیشتری از سوی دولت و پیگیری و نظارت صحیح نماینده شهرستان انجام پذیرد. با این حال تغییرات کنونی در صورت وجود نیز بایستی برای شهروندان ملموس باشد و وضعیت فعلی شهرستان در بسیاری حوزه ها می تواند در مقایسه با سنوات قبلی قرار بگیرد. در نهایت امیدواریم برخی موارد که اهمیت ویژه ای نزد شهروندان برخوردار است مورد بررسی و امعان نظر جدی تر قرار گیرد.