ضرورت تشکیل مدیریت پیشگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز
ضرورت تشکیل مدیریت پیشگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز
دومین اجلاس سراسری سازندگان مسکن و ساختمان کشور، دهم خردادماه امسال با حضور جمع کثیری از متخصصان و فعالان صنعت ساختمان، سازندگان، انجمن های صنفی و همچنین جمعی از مسئولین استانی و کشوری برگزار شد.

دومین اجلاس سراسری سازندگان مسکن و ساختمان کشور، دهم خردادماه امسال با حضور جمع کثیری از متخصصان و فعالان صنعت ساختمان، سازندگان، انجمن های صنفی و همچنین جمعی از مسئولین استانی و کشوری برگزار شد.
در این اجلاس که تعدادی از اعضای هیئت مدیره های سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان از استان‌های مختلف و هیئت مدیره انجمن های سازندگان مسکن و ساختمان نیز حضور داشتند بر مولفه هایی همچون سپردن ساخت و سازها به مجریان و سازندگان ذیصلاح، بهره گیری از توانمندی های بازرسان صنفی در کنترل و کیفیت کار مجریان و استفاده از مصالح استاندارد تاکید شد.
مهندس محمد ابراهیم باقریان پور، دبیر کانون سراسری انجمن صنفی کارفرمایی سازندگان مسکن و ساختمان، اهمیت اجرای‌ ساختمان‌ها توسط سازندگان صاحب صلاحیت و مطابق مقررات ملی ساختمان را یکی از اهداف برگزاری این اجلاس عنوان کرد و گفت: متخصصان صنعت ساختمان از استان‌های مختلف کشور در پنل‌های تخصصی شرکت کردند و در خصوص چالش های مرتبط با حوزه ساخت و ساز به بحث و تبادل نظر پرداختند.
باقریان پور، پیگیری اجرایی شدن مقررات ملی ساختمان جهت استفاده از خدمات سازندگان ذی صلاح در تمامی ساختمان‌ها، استفاده از خدمات سازندگان ذی صلاح و مصالح استاندارد و کارگران ماهر در راستای افزایش عمر مفید ساختمان‌ها، ضرورت تشکیل مدیریت پیشگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز در سازمانهای نظام مهندسی با همکاری ارگانهای ذیربط و جلوگیری از ساختمان سازی توسط افراد فاقد صلاحیت را از دیگر محورهای این اجلاس عنوان کرد.
این فعال حوزه ساختمان در ادامه با اشاره به ضرورت ایمن سازی ساختمان ها گفت: الزامات مبحث ٢٢ باید به قانون تبدیل شود تا مالکان و سازندگان، ملزم به اجرای آن باشند.
دبیر کانون سراسری انجمن صنفی کارفرمایی سازندگان مسکن و ساختمان به ضرورت بررسی میزان آسیب‌پذیری ساختمان ها و اهمیت بهسازی آن ها نیز اشاره کرد و یادآور شد که بر اساس آمارهای موجود به‌طور میانگین، طول عمر ساختمان‌ها در ایران بین ۲۵ تا ۳۰ سال است در حالی که این میزان در کشورهای صنعتی به ۱۰۰ سال هم می‌رسد.
باقریان پور با بیان اینکه با کاهش عمر مفید ساختمان، هزینه‌های مربوط به تعمیر و نگهداری، هزینه‌های تحمیلی بر محیط‌ زیست، هدر رفت انرژی و بسیاری موارد دیگر افزایش می‌یابد، اظهار داشت: رعایت مقررات ملی ساختمان و کنترل استاندارد بودن مواد و مصالح ساختمانی در راستای جلوگیری از هدر رفت سرمایه های مالی و جانی در بخش ساخت و ساز، جایگاه ویژه‌ای دارد چنانچه در مجموع می‌توان گفت که رعایت استانداردها در تمام مراحل ساخت و ساز از مهمترین ضروریات این حوزه است.
او ابراز امیدواری کرد که همفکری و تبادل نظر متخصصان صنعت ساختمان در دومین اجلاس سراسری سازندگان مسکن و ساختمان کشور در جهت شناسایی معضلات مرتبط با حوزه ساختمان سازی، راهگشا بوده و در اجرای هر چه بهتر مقررات ملی ساختمان در تمام ابعاد، موثر واقع شود.

باقریان پور بر ضرورت تشکیل مدیریت جلوگیری از ساخت وسازهای غیر مجاز به عنوان یکی از بندهای قطع نامه پایانی این اجلاس تاکید کرد و گفت : فرهنگ سازی مهمترین راهکار جلوگیری از ساخت و ساز غیر مجاز است که در این خصوص باید با کاری منسجم و مدیریتی یکپارچه و قوی ، از دخالت افراد فاقد صلاحیت در این حوزه جلوگیری شود

**** باید کیفیت ساختمان هایی که توسط افراد صاحب صلاحیت ساخته می شود ، آن قدر متفاوت باشد که از آنها به عنوان برند یاد شود

مدیر کل دفتر فنی استانداری فارس نیز در این اجلاس ، با مردود دانستن ساخت و سازهایی که زیر سایه قوانین ناکارآمد و صرفا با وسوسه کسب سودانجام می شوند ، اظهار کرد : ورود افراد غیرمتخصص در فرآیند ساخت و ساز ناشی از وحود ضعف در حوزه های مختلف است و در این خصوص به هیچ عنوان پذیرفته نیست که ساختمان توسط سازنده‌ای که فاقد صلاحیت است ساخته شود.

امیر حسین جمشیدی همه با اشاره به اینکه اساساً ساختمان باید توسط افراد دارای تخصص و صاحب صلاحیت ساخته شود ، بر ضرورت متفاوت بودن بناهایی که توسط سازندگان ذی صلاح و افراد فاقد تخصص در این حوزه ساخته می شود،اشاره کرد و گفت : باید بین ساختمانی که به دست مجریان ذی صلاح بنا می شود و‌ ساختمانی که توسط بساز بفروش ها ساخته می شود تفاوت فاحشی موجود باشد .

وی با عنوان اینکه این تفاوت ها در تمام مراحل ساخت و ساز و در مجموع در بنای نهایی بایستی قابل رویت باشد گفت: بدیهی است بناهای ایمن و استاندارد محصول به کارگیری تخصص سازندگان صاحب صلاحیت هستند .