موزه پزشکی ‌دکتر عبدالجلیل کلانترهرمزی ثبت ملی شد
موزه پزشکی ‌دکتر عبدالجلیل کلانترهرمزی ثبت ملی شد
یک دوستدار میراث ‌فرهنگی از ثبت موزه پزشکی دکتر عبدالجلیل کلانترهرمزی شهرستان رامهرمز در فهرست میراث ملی خبر داد.

عصر اولین ها// منصور معتمدی اظهار کرد: موزه پزشکی دکتر عبدالجلیل کلانترهرمزی با شماره ۱۴۰۲۲۵۰۰/۲۲۷۹۲ ثبت ملی شد.

او بیان کرد: این موزه با هدف نگهداری و نمایش اشیای کاری و شخصی پزشکان دوره قاجار و دوره پهلوی اول راه‌اندازی شد.

وی افزود: این موزه پزشکی دارای ویژگی‌های متمایزی است که آن را دارای اهمیت خاص فرهنگی کرده است.

معتمدی گفت: بازدید از موزه پزشکی دکتر عبدالجلیل کلانترهرمزی برای عموم مردم به صورت رایگان است.

موزه پزشکی دکتر کلانترهرمزی موزه‌ای کاملا تخصصی و پزشکی است که در شهرستان رامهرمز واقع در کوی جوی آسیاب خیابان میرنوروزی قرار دارد.

این دوستدار میراث فرهنگی گفت: در این موزه علاوه بر وسایل پزشکی برخی از پزشکان متوفی شهرستان شامل ابزار پزشکی جراحی، وسایل دندانپزشکی، ابزار ارتوپدی همچنین وسایل سنجش سختی آب، وسایل نگهداری داورهای حساس به گرما، تلمبه‌های سم‌پاشی و ضدعفونی قدیمی، یخچال نفتی، لباس‌های پزشکی اتاق عمل، تعدادی پایان‌نامه پزشکی، آسیاب‌های دستی مخصوص آسیاب کردن داروهای گیاهی، وسایل آزمایشگاهی، ترازوهای وزن و کودک، قالب‌های دندان برنجی، نمونه‌ای از انواع گیاهان داروهای گیاهی، وسایل شکسته‌بندی سنتی و ماسک‌های شیمیایی، وسایل شخصی برخی پزشکان متوفی و… نگهداری می‌شود.

دکتر عبدالجلیل کلانترهرمزی متولد ۱۳۳۷ از شهری به نام رامهرمز است. او حرفه پزشکی را از پدر خود و حمایت‌های او به ارث برده است. پدر وی کارمند شهرداری بود و در کنار آن به کشاورزی نیز می‌پرداخت، اما متاسفانه عبدالجلیل در نوجوانی و سن ۱۳ سالگی از داشتن پدر محروم شد. او اینک فوق‌تخصص جراحی پلاستیک ایران دارد. وی سال‌ها پیش در دوران دفاع مقدس‌ نامش را میان حماسه‌سازان هشت سال دفاع مقدس ماندگار کرد و امروز باز در میدانی دیگر و در عرصه‌ای دیگر به جهاد می‌پردازد و از این راه به کسب اهداف متعالی‌اش نایل می‌شود.

دکتر کلانترهرمزی در سال ۱۳۵۵ بعد از اخذ دیپلم در شهر اهواز در دانشگاه پزشکی جندی‌شاپور در رشته پزشکی تحصیل کرد و در نهایت به عنوان دانشجوی برتر از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد و در ادامه تحصیلات خود در زمینه تخصص جراحی عمومی به عنوان پزشک فعال در جبهه‌های جنگ حضور پیدا کرد و بعد از اتمام جنگ تحمیلی در سال ۱۳۶۷ در زمینه جراحی پلاستیک ادامه تحصیل داد و در سال ۱۳۷۱ با اخذ بورسیه برای ادامه تحصیلات خود به خارج کشور رفت.

دکتر کلانترهرمزی همچنین دارای است که از جمله آنها است:

کتاب پیوند پوست کتاب، کتابچه کاریکولوم آموزشی گروه جراحی پلاستیک، کتابچه راهنما و مقررات آموزشی مرکز پزشکی، کتاب بوتاکس و کاربرد آن در جراحی زیبایی صورت، راهنما و مقررات آموزشی مرکز فوق تخصصی جراحی پلاستیک، راهنمای جراحی زیبایی بینی، راهنمای جراحی جمجمه، راهنمای جراحی فک و صورت.

  • منبع خبر : ایسنا